Forsinket mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, min mens er forsinket 3 dage, og jeg er lidt nervøs. Jeg har haft sex i december med min daværende kæreste vi brugte kondom alle gange. Sidste gang jeg havde sex var 22 Dec. Jeg fik mens d 13 Jan. Jeg ved ikke om jeg burde stresse over det. Jeg var foresten også stiv for 4 dage siden ved ikke om det kan påvirke min cyklus.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Du skriver, at dig og din daværende kæreste havde sex i december og brugte kondom. Når man bruger kondom under sex, er der en meget lille sandsynlighed for at blive gravid. Men det er meget naturligt at blive nervøs, når ens menstruation er forsinket. Så jeg kan godt forstå, at du gør dig nogle tanker om det.
Hvis man er nervøs over, om man er gravid, kan man faktisk godt fremprovokere symptomer på graviditet som fx kvalme eller oppustethed. Så hvis det er noget, du mærker for tiden, betyder det ikke nødvendigvis, at du er gravid. Det kan være noget, kroppen bilder en ind, fordi man tænker meget over det.
Du spørger, om du burde stresse over, at din menstruation er forsinket. I din situation tænker jeg ikke, at det er noget, du behøver at stresse over. Du har nemlig både brugt kondom under sex, og du har haft menstruation, efter du sidst havde sex. Hvis du stadig er usikker og har brug for afklaring, er det altid en mulighed at tage en graviditetstest. Så er du i hvert fald på den sikre side. Hvis din menstruation udebliver i flere måneder, vil jeg anbefale dig at kontakte din læge og undersøge, hvad det skyldes.
Du spørger også, om det kan påvirke din cyklus, at du var stiv for 4 dage siden. Hvis man drikker meget over en længere periode, kan alkohol godt påvirke ens cyklus, sådan at ens menstruation udebliver. Men det tænker jeg ikke er aktuelt i dit tilfælde, da det kun handler om én aften, hvor du har drukket.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen til at skrive herinde igen, hvis der skulle opstå flere spørgsmål.
De bedste hilsner
Matilde