Knækker tæer 😕

brevkassespørgsmål

Knækker tæer 😕

brevkassespørgsmål af
Norma
10 år
Oprettet 1 år 3 dage siden

Hej. Jeg startede med at danse ballet for et år siden og cirka et halvt år siden begyndte jeg at knække mine tæer. Det er blevet til en vane og hvis jeg ikke gør det så kribler det i hele min krop og jeg kan ikke styre den. Jeg har også set mange videoer om ballet dansere (som mig) også gør det. Er det grunden? Tak for at jeg måtte skrive😊

Svar:

Hej Norma

Tak for dit spørgsmål.

Du spørger om ballet kan være grunden til at du er begyndt at knække tæer, og jeg tænker, at der sagtens kan være en sammenhæng.

Hver tå på foden er bygget op af flere knogler. Når to knogler mødes danner de et led, som er et lille væskefyldt rum som hjælper os når vi skal bevæge os. Når du står på tæerne i ballet, presser du knoglerne lidt sammen så der bliver en smule mindre plads i det væskefyldte rum. Når du ikke længere står på tæer finder leddet tilbage til normal størrelse. Det er helt normalt og sådan fungerer alle vores led i kroppen, for eksempel også vores knæ. Når du trækker i tæerne bliver der lidt mere plads i leddet og der kommer et lille knæk. Måske føler du, at det er dejligt at knække tæerne efter du er startet på ballet, fordi du står en del på tæerne under træningen. Og som det sidste vil jeg fortælle dig, at det er helt ufarligt at knække tæer, sålænge det ikke gør ondt.

 Jeg håber du kan bruge mit svar.

Mange hilsner Mette

mettegcs billede
Mette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål