Er det normalt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en dreng på 13 år, jeg er meget flov over, jeg skriver dette, da jeg syndes det er et pinligt emne. Det jeg vil have svar på er, om det er normalt, at når jeg onanere tager det mig altid ret lang tid om at blive færdig, det tager mig mellem 25-90 minutter, alle mine venner siger det kun tager nogen få minutter for dem. Men jeg syndes også det er lidt mærkeligt at det tager mig så lang tid, fordi da jeg først startede med at onanere, tog det mig 2-15 minutter. Men efter jeg blevet ældre, er det begyndt og tage meget lang tid. Jeg beklager hvis jeg ikke skriver så godt, eller ikke formulere mig særlig godt, da jeg desværre er ordblind. Så det jeg ville have svar på er, om det er normalt at tage så lang tid. Eller om det bliver bedre når man engang kommer til at have samleje med en pige. Tak for jeres tid, vh Sylvester :)

Svar:
Kære Sylvester
Hvor er det sejt af dig at du tør stille sådan et følsomt spørgsmål, og du skal slet ikke føle dig flov over din situation overhovedet!
Det er helt normalt, at det tager forskellige tider for forskellige mennesker at opnå orgasme, og der er ingen "rigtig" tid for hvornår man kommer. Nogle mennesker tager længere tid end andre, og det kan variere afhængigt af forskellige ting som fx stress og træthed.
Det er også ganske normalt, at det kan tage længere tid, når du onanerer alene, end hvis du fx var sammen med en pige. Det skyldes typisk, at du ikke får den samme fysiske stimulering og måske ikke er lige så ophidset som du ville være sammen med en pige.
Det er også vigtigt at huske på, at det ikke er nødvendigt at sammenligne sig med sine kammerater for at opnå seksuel tilfredsstillelse, og der er heller ikke et ”tidsskema”, som man skal følge for at komme korrekt. Det er vigtigt at tage sig tid og lære sin krop rigtig godt at kende, og finde ud af hvad der føles bedst for dig, og ikke at sammenligne dig med andre.
Hvis du er bekymret for, at det kan påvirke dit sexliv med en pige i fremtiden, kan du måske prøve at eksperimentere med forskellige former for stimulering og finde ud af, hvad der fungerer bedst for dig. Det kan også hjælpe at tale med en som du er tryg ved fx et familiemedlem, hvis du har flere spørgsmål eller bekymringer.
Jeg vil runde af med at sige at du er ikke unormal, og du skal ikke føle dig pinligt berørt over din situation. Det er super sejt af dig at du tør dele det her, og jeg håber du også vil have modet til at tør snakke med en du er meget tryg ved.
Hvis du ikke har nogen i din omgangskreds du er tryg nok ved, kan du prøve at tage kontakt til vores sms-rådgivning på telefon-nummer 25 80 60 60, du kan sende en sms når det passer dig, og du får normalt svar indenfor 24 timer, og du er naturligvis anonym der!
Håber du kan bruge mit skriv til noget, og jeg sender en masser god og positiv energi i din retning.
Venlig hilsen Kylie.