Knude

brevkassespørgsmål

Knude

brevkassespørgsmål af
Natasja
23 år
Oprettet 11 måneder 4 uger siden

Hejsa. Jeg har et spørgsmål. Jeg har været bekymret for længe. Nu er jeg 23 år. Da jeg var 14 år, fik jeg en lille knude under min hage, såden lige nede under, på størrelse med en tommelfinger negl. Jeg var forbi min læge, der da jeg var 14. Hun mærket på den og tog en blodprøve i fingeren på mig. Hun sagde det ikke var noget og måske forsvandt den og måske ikke. Men her næsten 10 år efter har jeg den stadig, og den kan stadig flyttes rundt med og er ikke øm, men den har en lidt hård konsistent men den kan flyttes meget rundt med. Men jeg er så bange, for om hun havde ret den læge. Når man stadig har knuden.

Svar:

Hej med dig.

Det du beskriver lyder som en lymfeknude på halsen. Det er en samling af lymfeceller, som er en del af dit immunforsvar og hjælper med at bekæmpe sygdom i kroppen.

Når f.eks. bakterier trænger ind i kroppen vil lymfeknuderne svulme op, og det kan tydeligst mærkes og ses langs halsen, i armhulerne og i lysken. Efter overstået sygdom vil knuderne som regel skrumpe til normal størrelse igen. Hos nogen kan man altid mærke en eller flere lymfeknuder, også selvom de ikke er forstørrede eller kun lidt, uden at det tyder på noget alvorligt.

Det kan således være helt normalt for dig, at din ene lymfeknude konstant kan mærkes. Det, at knuden kan skubbes frem og tilbage, og at den er uændret forstørret gennem så mange år, er et godt tegn. Hvis knuden derimod bliver større, er rød og varm, føles stenhård og sidder fast til det omkringliggende væv, bør du søge læge, idet kan kan tyde på ondartet sygdom.

Såfremt der ikke er sket en ændring af lymfeknuden siden du var 10 år gammel, ville jeg tage det helt roligt. Hvis der derimod er sket en ændring svarende til ovenstående, eller du er i tvivl og utryg, så bestil en tid ved lægen for at få det tjekket. Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Mvh. Tatjana

Tatjanas billede
Tatjana fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål