Puffbar Og daus
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er afhængig af nikotin.. jeg kan godt lide følelsen af *nikotin rush* hvordan kan jeg stop eller skaf penge til at købe ny paffski

Svar:
Hejsa.
Tak for dit spørgsmål!
At være afhængig af nikotin er ganske normalt og du er en blandt mange tusinde danskere der har svært ved at slippe af med nikotinen.
I forhold til din alder er du i hvert fald ikke den eneste der er begyndt at ryge som 14 årig, men du er måske en af de få der så overvejer at stoppe igen! Det syntes jeg er sejt og meget fornuftigt!
Hvis du gerne vil stoppe, syntes jeg at du skal snakke med din læge. Din læge kender til en masse forskellige virkemidler til at stoppe og kan hjælpe dig med hvad der vil fungere bedst for dig. Det kunne være nikotinplaster, tyggegummi eller måske bare viljestyrke, hvis du er sej! Alle kommuner tilbyder også gratis rygestop kurser, og hvordan du kommer igang med det, ved din læge også mere om.
Hvis du ender med at fortsætte med at ryge og, som du selv beskriver, gerne vil skaffe penge til at købe det, syntes jeg at du skal se om du kan finde en fritidsjob. Du kan evt. se om din kommune har en fritidsjobsvejleder der kan hjælpe, som de f.eks. har her i Viborg kommune: https://viborg.dk/service-og-selvbetjening/job-og-ledighed/fritidsjob/
Til sidst bør jeg nok skrive en masse om hvor usundt og farligt det er at ryge puffbars, paffski, daus, vapes, og bare nikotinprodukter generelt, men det har du helt sikkert hørt før, så det vil jeg ikke spilde din tid med.
Jeg vil dog lige sige at det er en rigtig god idé ikke at låne/smage andres puffbars eller lignende, da det er ret let at fylde dem med alle mulige farlige stoffer, og så står du pludselig og ryger noget der kan være meget farligt.
Så hvis du bliver ved med at ryge, så sørg for at du har styr på at der ikke er nogen der har kommet andre stoffer i dem, inden du køber dem. Du kan evt, kun købe dem der er i ubrudt originalindpakning, eller måske få en voksen til at hjælpe dig med at købe dem.
Derudover er det ulovligt at købe og sælge puffbars og lignende i Danmark, så hver gang du køber det af en anden ung eller voksen, så er det faktisk en del af en ulovlig handling. Hvis du vil købe dem lovligt, skal du selv en tur over grænsen med dine forældre, hvor I max. må tage 10 stk. med tilbage over grænsen. Du kan læse mere om reglerne her:
https://ism.dk/nyheder/2024/juni/snart-bliver-det-forbudt-at-indfoere-ko...
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig, og jeg håber du finder ud af at stoppe.
Hvis du alligevel skulle være interesseret i hvorfor det er usundt at ryge, er du meget velkommen til at skrive endnu et spørgsmål til os!
Mvh. Chris - Cyberhus