Knækker fingrer
brevkassespørgsmål af
Alice
14 år
Hej
Jeg har i mange år nu knækket fingrer, og længe også prøvet at stoppe med jeg kan overhovdet ikke lade vær. Men problemet er at her den sidste måned er jeg begyndt at få ondt i fingrene. Så jeg tænkte på om man kan tape dem eller noget så det er næsten fysisk umuligt for mig at knække dem?

Svar:
Hejsa
Mange tak for dit spørgsmål.
Som udgangspunkt er det ikke farligt at knække fingre og det giver heller ikke gigt/slid. Dog lyder det ubehageligt, at du har smerter i fingrene og jeg kan godt forstå, at du gerne vil give dem lidt ro. Se evt. dette link fra artikel på dr.dk.
Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget du egentligt knækker fingre. Om det er flere gange i timen eller bare et par gange om dagen. Er det "hele" tiden er det bedste, at finde noget at aflede med,  noget du kan gøre istedet, så vanen bliver brudt. Du kan evt prøve at snakke med dine forældre eller en anden voksen omkring det, måske der er nogen, der kender dig, som ved hvad der måske kan virke
Jeg vil dog anbefale, at du får en læge til at undersøge dine hænder/fingre, hvis du sådan generelt har ondt i dem, der kan jo være en anden årsag, der intet har at gøre med finger-knækningen.
De bedste hilsner
Eva