Er jeg gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
Jeg fik den 28 april lavet en hormonspiral og har efterfølgende en egentlig haft det fint. jeg har plet bløder lidt, og har lidt brunligt udflåd, men det er vel meget normalt. Den 8 maj har jeg sex med min kæreste hvor vi anden gang under sex oplever lidt blødning, det skal lige siges at jeg ikke har kunnet mærke snorene før fra spiralen, men det kunne jeg altså så her efter vi havde sex. Jeg kontakter så min gynækolog og bliver tjekket og alt ser heldigvis fint ud!
Jeg er bare i tvivl fordi jeg nu skulle havde haft min menstruation i går og om jeg kunne have været blevet gravid der den 8 maj. Jeg ved godt at nogle slet ikke får menstruation når de har en hormonspiral, men tanken strejfede mig bare lige.
Og er plet blødning/brunligtudflåd også et tegn på at man ikke er gravid..?
Mvh en lidt forvirret

Svar:
Kære "en lidt forvirret"
Tak for dit spørgsmål.
Når man får opsat en hormonspiral er det helt rigtigt at man kan opleve uregelmæssige pletblødninger og brunligt udflåd særligt i de første måneder efter oplægning. Desuden gælder at den naturlige menstruationscyklus bliver påvirket sådan at nogle piger fortsat har regelmæssig men mindre månedlige blødninger og andre får helt eller delvist udeblevet menstruation i længere perioder. Det er derfor ikke muligt at bruge "om man får sin menstruation eller ej" som pejlemærke for evt. graviditet. Som udgangspunkt er hormonspiralen en meget sikker præventionsform mod at blive gravid, alligevel skal man altid være opmærksom på tegn på graviditet med brystspændinger, kvalme, træthed, spændinger i underlivet osv. Pletblødning og brunligt udflåd er ikke i sig selv et tegn på at man er gravid eller ikke er gravid.
Hvis du derfor fortsat er det mindste i tvivl, så bør du tage en graviditetstest for en sikkerheds skyld.
Husk at en hormonspiral ikke beskytter mod kønssygdomme.
Håber det var svar på dit spørgsmål.
MVH Line