Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Kindtænder
brevkassespørgsmål af
Emma
17 år
Hej Jeg har faktisk 2 spørgsmål. Og det er ret kritisk og gør mega ondt.... Mit første spørgsmål er, jeg bider mig selv i kinden uden at gøre det med vilje og jeg kan ikke holde op, hvad skal jeg gøre? Mit andet spørgsmål er jeg har en tand som gør at jeg ikke kan bide ordentlig sammen, fordi den måske er for skarp. Kan man sekv gøre boget ved det? Please hjælp🙏🙏

Svar:
Hej Emma
Tak for dine spørgsmål.
1) Du har en alder hvor det godt kan tænkes at du måske har en eller flere visdomstænder i frembrud. Hvis det er tilfældet, så kan det være en årsag til din oplevelse af kindbidning, da kinderne/munden lige skal tilpasse sig de nye tænder i munden. Ofte vil kindbidningen stoppe når visdomstænderne er kommet nok frem i munden.
Hvis det ikke er tilfældet, så kan det blot være at dine kinder er mere fyldige. Der er ikke så meget at gøre, men det kan være en fordel at du spiser din mad langsomt. Når man først har bidt sig i kinden så skal der ikke så meget til før man bider sig samme sted igen. Det er fordi der sker en lokal hævelse/irritation som heler efter et par dage.
2) Du skal absolut aldrig selv forsøge at "lege" tandlæge. Hvis du har noget som føles forkert eller skarpt, så skal du altid opsøge en tandlæge.
Hvis din Kommunale Tandpleje ("skoletandlæge") er gået på juleferie så skal du opsøge en privat tandlæge, som så sender regningen til den Komminale Tandpleje.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Rigtig god jul og godt nytår 🎄🎉
Med venlig hilsen
Mia, tandlægen 🦷