Skaldet plet
brevkassespørgsmål af
Zara
20 år
Hej. Jeg har haft en skaldet plet på ca. 2 cm i hovedbunden i mange år. Tror jeg opdagede den da jeg var omkring 10 år, men er ikke sikker på om den altid har været der eller om den er kommet efter en skade, jeg slog hul i hovedet da jeg gik i 0. klasse, men er ikke sikker på om det er derfra. Uanset hvad så generer det mig utrolig meget. Jeg har sort hår og meget lys hud, så man ser den skaldede plet virkelig tydeligt. Det betyder blandt andet at jeg ikke kan have en masse frisurer uden man kan se den. Jeg har levet med den indtil nu, fordi jeg er flov over det, men vil egentligt bare høre om der er nogen som helst chance for at få håret tilbage der hvor den er? Vh. Zara

Svar:
Hej Zara
Tak for dit spørgsmål!
Det er en fin beskrivelse du har lavet af dit skaldede plet i hovedbunden. Du skriver at du har haft den i mange år og som jeg læser din beskrivelse har den ikke ændret sig; den er hverken blevet større eller mindre. Hvis pletten er opstået efter en skade, vil jeg forvente at hårtabet er aflangt og tyndt svarende til et ar. Hvis den er rund vil jeg tro at der er tale om pletskaldethed.
Det er en tilstand som rammer 2% af alle mennesker i løbet af livet, for nogle vil håret vokse ud igen i løbet af ca. 12 måneder for andre vil der være tale om permanent hårtab. Det er en ufarlig tilstand, men de fleste vil ligesom dig opleve at de er generet/flove over det. Jeg tænker, at chancen for at håret kommer tilbage ved pletten er lille når den har været der mange år. Hvis du vil have en vurdering af om der er noget du kan gøre for at håret kommer tilbage, vil jeg anbefale dig at snakke med din egen læge.
Du føler dig sikkert alene om at have en skaldet plet i håret, og jeg kan høre at det fylder meget for dig. Dog er der mange mennesker der oplever pletskaldethed, og ofte lægger vi ikke mærke til det hos andre. Måske er der også mange der ikke har set at du har en skaldet plet?
De bedste hilsner
Mette