Kedelig ungdom
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej CH Jeg har et problem. Indtil videre har min ungdom været dødsyg. Der sker vitterligt ingenting. Ingen går til fester, ingen planlægger noget og, ingen piger i klassen, så heller ikke rigtig nogen steder at møde en pige. Der bliver heller ikke som sådan holdt noget af skolen. Mit egentlige spørgsmål er hvordan jeg kan komme ind i ungdomslivet som sådan. Jeg har en masse venner men enten er de for unge til at komme en på klubber og sådan noget (i det tilfælde er det okay hyggeligt når vi holder private fester), og ellers er de bare ikke interesseret.

Svar:
Kære du,
Tusind tak fordi du deler dit problem med os her i brevkassen. Mange unger oplever, at de har et kedeligt ungdomsliv, så du er slet ikke alene om det.
Når jeg læser dit brev, læser jeg det egentlig som, at du giver udtryk for, at du mangler venner i din egen alder, som kan invitere dig til fester, gå i byen, og på den måde få dig ind i ungdomslivet.
De fleste bliver inviteret af deres venner til fester og går så videre til byen, så jeg tænker, at vejen frem for dig er at få skabt nogle nye venskaber - gerne nogen, som er på din egen alder.
Her er mit råd, at du undersøger hvad der er i dit nærområde. Kan du lide fodbold og er der en klub for unge over 18? Tag hen og se hvad det er. Måske er du mere til brætspil? Brætspilscafeer bliver mere og mere populære, så måske er der sådan en nær dig. Eller måske foretrækker du fitness-centeret? Se om der er et hold, du kan hoppe med på, og så på den måde komme til at tale med nye mennesker på. Hvis du er til bøger, har de fleste biblioteker en eller flere bogklubber, som man kan blive en del af. Med andre ord: at blive en del af en fælles aktivitet, er en nem måde at lære nye mennesker at kende på. Også pigerne.
Et andet råd, jeg kan give dig, er at starte det selv. Privatfester ender ofte ud i, at dem, der er gamle nok, går i byen bagefter. Det behøver jo ikke være dig, der holder festen, men hvis ingen lægger ideen på bordet, kommer den heller ikke til at blive en realitet.
Til sidst vil jeg slutte af med at berolige dig med, at din ungdom ikke slutter, når du bliver 20. Faktisk begynder rigtig mange først at opleve den vilde ungdom, når de kommer op omkring de 20 år, fordi de og deres venner er myndige og kan derfor nyde alle sider af det unge voksenliv sammen. Så du er slet ikke bagud!
Jeg håber, mit svar giver dig nogle nye muligheder. Skulle du have brug for det igen, så er brevkassen altid åben - uanset hvad du har på hjerte.
Frida fra Cyberhus