Den stoppede
brevkassespørgsmål af
Ukendt
14 år
Hej cyberidentitet, jeg undrer meget over min vækst af min penis fordi at jeg syntes da jeg var 13 voksede den fint men det er som om at nu er den stoppede og bliver lidt i samme stadie. Jeg undrer mig lidt over om der er noget jeg kan gøre ved det eller hvad? Jeg plejede også mere at få stiv bare sådan normal basis men det er stoppet Tusind tak for jeres tid:D

Svar:
Hej med dig
Det er et godt spørgsmål, du kommer med. Jeg tror, der er rigtig mange drenge på din alder, der undrer sig over det samme.
Jeg starter med at forklare lidt om pubertet og kroppens udvikling, og derefter svarer jeg på dine spørgsmål.
Når drenge kommer i puberteten omkring 12-13 års alderen, begynder deres penis at vokse, fordi testiklerne producerer det mandlige kønshormon testosteron. Det er meget forskelligt, hvornår i puberteten udviklingen af ens penis starter. Nogle vil - ligesom dig - opleve, at penis vokser meget i starten, mens andre vil opleve, at penis først vokser, når de fx er blevet 17 år.
Ligesom din højde ikke er din voksenhøjde endnu, så er størrelsen på din penis heller ikke voksenstørrelse endnu. Kroppen vokser i ryk, og når puberteten og de mandlige hormoner kommer i gang, så sker det også i ryk - man kan sige, at kroppen ind imellem spurter afsted og andre gange tager den med ro. Det er måske det, du oplever lige nu, hvor du undrer dig over, at din penis har været i samme stadie i noget tid. Så det er helt normalt at opleve, at udviklingen af penis er på pause i en periode. Man siger faktisk, at væksten af penis oftest først er fuldendt ved 18-21 års alderen, så din penis skulle gerne vokse meget mere endnu. Så hvis jeg skal svare på dit spørgsmål, så er der ikke noget, du kan gøre ved det, andet end at vente til kroppen laver et ryk igen.
Du skriver også, at du før på normal basis bare sådan fik stiv penis, men at det er stoppet. Det kan hænge sammen med, at din krop lige nu ikke producerer så mange hormoner, som da du var 13 år, fordi udviklingen er på pause nu. Når din penis igen begynder at vokse, dannes der igen flere hormoner, og så kan det være, at du igen vil opleve, at din penis nemt bliver stiv.
Jeg håber, det besvarer dine spørgsmål.
Venlig hilsen Matilde