Utroskab? Hvordan forholder man sig til det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej! Jeg står dsv i den trælse situation, at jeg har været min kæreste utro for ca. 6 måneder siden. For 1-2 måneder siden, besluttede jeg, at det var bedst at fortælle ham det, for også at have de bedste forudsætninger for st fortsætte forholdet - så han ved det godt og han har tilgivet mig, og vi har det godt sammen endnu. Dog “sparede jeg” ham for nogle detaljer. Han ved jeg har været utro en gang, og at personen er en der er uden betydning for mig. (Hvilket vedkommende også er) De ting jeg valgte ikke at sige er: Hvem vedkommende er (han kender kun personen af navn), hvor mange gange det skete (ikke en affære, det har været omkring 5 gange) og at han har set nogle billeder af mig. Jeg har det splittet i det, da jeg jo gerne vil fortælle ham dette også, fordi jeg stadig føler jeg lyver overfor ham. Men på den anden side ved han jo jeg har været utro, og jeg har altid læst at man ikke skulle gå unødvendigt i detaljer, isæt når det også er længe siden, og virkelig ikke betød noget for mig.. Så hvad ville være bedst? Skal man rykke op i fortiden igen, og fortælle alt 100%? Eller skal man slippe tanken, fordi han ved at jeg har været utro? Siger man det? Siger man det ikke? Vh. En lidt splittet 20-årig pige

Svar:
Kære splittede 20-årig
Sikke en træls situation du er havnet i, og hvor er det godt, at du søger hjælp inde hos brevkassen. Jeg kan sagtens forstå, hvorfor du virker forvirret i dit dilemma. På den ene side ønsker du at være ærlig for din kæreste, mens du på den anden side frygter, at flere detaljer kan gøre mere skade end gavn. Det er helt normalt at føle sig splittet i sådan en situation. Først og fremmest vil jeg gerne anerkende den ærlighed, du har givet din partner omkring situationen. Det har sikkert ikke været let for dig at gå rundt med en hemmelighed i de måneder uden at fortælle ham det. Jeg tænker også, at din partner derfor har elsket dig så meget og værdsat sandheden, at han ville tilgive dig og fortsætte jeres forhold.
Handlemuligheder
I dit dilemma er der ikke én rigtig eller forkert måde at håndtere situationen på. Min største anbefaling til dig er at reflektere over hvilken handling, der giver bedst mulig mening for dig. Selvrefleksion kan give dig en masse klarhed og mulighed for at bearbejde dine følelser, hvilket kan gøre det lettere for dig at overveje, hvad der er mest rigtigt at gøre for dig. Du kan blandt andet spørge dig selv: Vil det gavne mig eller ham, hvis jeg fortæller ham den fulde sandhed, og hvilken effekt vil det have for mig/os i fremtiden? Tænk over, hvorfor du har følt det nødvendigt at finde nydelse hos en anden uden betydning end din partner, og hvorfor du har undladt at fortælle alle detaljerne til din kæreste. Dermed kan det hjælpe dig med at overveje dine muligheder om at fortælle ham alle detaljerne eller ej.
Som jeg kan fornemme, har denne situation skabt en masse uro i dig, og det kan måske være en hjælp at få noget af det ud af samvittigheden ved at være ærlig med din partner. At dele flere detaljer kan måske fjerne følelsen af at bære på en hemmelighed, og det kan føre til dybere tillid mellem dig og din partner. På den anden side så har du allerede delt det vigtigste omkring at du har været utro, hvilket din kæreste har tilgivet dig for. Flere detaljer  kan forårsage mere smerte og usikkerhed i jeres forhold til hinanden. Så du må overveje, hvad du mener kan give dig mest ro i maven.
Hvis du vælger at dele flere detaljer, kan det være en god idé at forberede dig grundigt og vælge et roligt tidspunkt, hvor I kan tale uforstyrret. Husk også, at det er vigtigt at være forstående over for din kærestes reaktion, uanset hvad den må være. Hvis du vælger ikke at dele flere detaljer, kan det være nyttigt at finde måder at håndtere dine egne følelser og skyld på. Det kan være gennem samtaler med venner, familie eller en terapeut.
Overvejelse af konsekvenser
Hvis du beslutter dig for at fortælle ham alle detaljerne, så kan du overveje, hvordan du skal fortælle ham det, og hvordan han måske vil reagere. Han vil måske blive vred eller trist, men han kan også være forstående af den kærlighed han har til dig. Dermed skal du overveje, hvordan det kommer til at påvirke jeres relation fremadrettet.
Til sidst er det vigtigt, at du husker, at det er helt normalt at føle sig skyldig i en situation som denne. Mange kan opleve lignende følelser, når de står over for beslutningen om, hvor meget de skal dele med deres partner, da der er fordele og ulemper ved begge valg. Uanset, hvad du beslutter dig for, så har du allerede taget et stort skridt i den rigtige retning ved at dele dine problematikker her, da det viser, hvor meget du værner om din partner og gerne vil prøve at genopbygge jeres forhold igen.
Jeg håber, at min rådgivning har kunne hjælpe dig med at finde en løsning, der føles rigtig for dig, og at du føler dig mindre splittet i din situation. Held og lykke med det hele!
Bedste hilsner,
Samara fra Cyberhus