Kommer for stærkt
brevkassespørgsmål af
Kasper
16 år
Hej, Jeg er normal dreng på 16 år og har et stort problem. For ca et halvt år siden var jeg Seksuelt aktiv, og nu er snakker jeg med en sød pige igen. Jeg har ikke haft sex i 6 måneder, og førhen holdt jeg ret normalt. Det lå mellem 5-18 minutter. Mig og hende jeg snakker med har nu haft samenleje 2 gange og begge gange er jeg kommet ufatteligt hurtigt. Under 1 minut. Jeg ved ikke hvad der sker med mig, og det skræmmer mig når vi skal prøve igen for jeg vil ikke skuffe.

Svar:
Hej Kasper
Tak for dit brevkassespørgsmål. Det kan være rigtigt frustrerende at komme for hurtigt, og for nogle fyre kan det også føles rigtigt skamfuldt. Derfor er jeg glad for, at du har mod på at søge hjælp og gode råd her i brevkassen. For der er faktisk mange fyre, som oplever at komme for tidligt - og der er flere ting, man kan gøre for at holde længere!
De ting kommer jeg ind på længere nede i det her svar, men først og fremmest bider jeg mærke i, at du skriver, at du ikke ved, hvad der sker med dig, og at det skræmmer dig. Det kan jeg godt forstå, at det gør, og derfor vil jeg gerne have lov til at dvæle lidt ved det. Der er mange fyre, som er meget optagede af at præstere i sengen og at tilfredsstille deres partnere. Det er i virkeligheden et meget sødt udgangspunkt, at man gerne vil gøre det godt for sin partners skyld. Men nogle gange kan det føre til, at man lægger et stort pres på sig selv for at præstere, hvor det kan blive svært at fokusere på andet. Det kan være, at man faktisk næsten ikke kan tænke på andet end, om man kommer til at komme for hurtigt, når man så er sammen med sin partner - og så bliver det nogle gange selvopfyldende. Du skriver også selv, at du ikke vil skuffe. Derfor bliver jeg nysgerrig på, om det måske er noget af det samme, som kan gøre sig gældende for dig? Om frygten for ikke at præstere godt nok måske kan få dig til at komme for tidligt?
Det kan også være, at det er det, at du er sammen med en ny partner, som kan spænde ben for dig. Det kan være, at du ikke føler dig helt tryg ved at være sammen med hende endnu, fordi det stadig er nyt. Eller det kan være, at du er så tiltrukket af hende, at du bliver det hurtigere opstemt og kommer hurtigere. Måske det kan være en idé at tale med hende om det, hvis det er tilfældet?
Derudover vil jeg gerne fortælle dig, at det i gennemsnit tager mellem 4 og 10 minutter for en fyr at få udløsning. Det betyder, at det altså ikke er unormalt, at man holder i kortere tid nogle gange.
Og nu til de ting man kan gøre for at holde længere:
1) Man kan onanere, inden man har sex - eller have flere samlejer efter hinanden. Det kan tage "toppen" af ophidselsen, så det tager længere tid at komme. Det er dog langt fra alle fyre, som kan få rejsning med det samme igen efter et samleje, men hvis du kan det, så er det måske en metode, I kan bruge,
2) Man kan bruge en form for "start-stop"-teknik, hvor man tager små pauser i løbet af samlejet og fx. kysser, nusser eller kærtegner hinanden i stedet. Pauserne kan give dig tid til at holde igen og få trukket vejret helt ned i maven, så du bedre kan styre, hvornår du vil komme.
3) Man kan bruge et kondom eller en lokalbedøvende creme (fx lidokain-gel fra apoteket), som kan nedsætte følsomheden. Det gør, at du ikke kan mærke stimuleringen i lige så høj grad og derfor holder længere. Jeg synes dog, du skal prøve de andre to måder først, da det vil være rarere for dig at føle, at du selv kan kontrollere din udløsning - og ikke at du skal have kondom eller creme på for at kunne præstere.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Marie