Slå op med min kæreste og stå ved beslutningen

brevkassespørgsmål

Slå op med min kæreste og stå ved beslutningen

brevkassespørgsmål af
Catrine
22 år
Oprettet 1 år 8 måneder siden

Jeg har en del bekymringer ift. at slå op med med min kæreste, da jeg snart ikke kan se anden udvej. Jeg vil gerne undgå at såre ham så vidt muligt, men hvordan? Hvordan kan det økonomisk løbe rundt? Kan jeg blive boende? Kan jeg smide ham ud? Hvordan smider jeg ham ud? Hvordan lader jeg være med at tage ham tilbage? Og undgår at "lytte" til hans gule og grønne skove som han helt sikkert vil love mig? Hvordan står jeg ved min beslutning? Kan jeg stå på egne ben? Hvordan kommer jeg igennem min ensomhed? Hvordan undgår jeg at han banker på min rude om natten? eller kommer i tide og utide efter jeg har endt forholdet (Vi har været gået fra hinanden en gang før, hvor dette er sket)

Svar:

Kære Du.

Jeg er glad for at du skriver til os i Cyberhus, for at dele dine tanker.

Jeg kan virkelig godt forstå, at du bekymrer dig om hvordan du skal slå op med din kæreste. Samtidig bliver jeg også meget nysgerrig på, hvad der mon gør, at du er der, hvor du ikke ser en anden udvej, end at slå op? Hvad har ført dig dertil?

Desværre vil du nok ikke kunne undgå at såre ham, ligesom du også med overvejende sandsynlighed vil opleve, at blive påvirket af det i en rum tid efter. Her er det vigtigt at huske dig selv på, at du har ikke ansvaret for hans følelser og hvordan han har det. Det er ene og alene hans ansvar at komme igennem det, ligesom du selv har ansvaret for at du kommer godt igennem!

Jeg tænker at jeg deler dit brev lidt op i de forskellige problematikker, og starter med det økonomiske.

Økonomi

Om du kan blive boende, kan jeg ikke svare direkte på, da jeg ikke kender til hvordan jeres nuværende husleje er, om det evt vil være muligt at finde en roomie, eller om du vil kunne klare dig via den indtægt du har og kunne søge boligstøtte. Nogle af tingene kan du undersøge på www.borger.dk under boligstøtte. Her vil du kunne få en beregning på hvad du ca vil kunne få. Den kan godt svinge lidt, så det endelige beløb ser anderledes ud, men det kan give dig et økonomisk overblik, i forholdt il den husleje i har sammen nu.

Om du kan smide ham ud, eller selv flytte; det afhænger igen af hvordan jeres lejekontrakt er lavet. Har i begge underskrevet, eller kun en af jer. I sidste tilfælde, er det den der har underskrevet som rent juridisk har ret til at blive boende. Så hvis det er dig, kan du godt bede ham om at flytte ud. Er den underskrevet fælles, er det noget i skal blive enige om, og ud fra det du beskriver, lyder det til at det måske er bedst hvis du er den der vælger at flytte ud?

Det følelsesmæssige

er altid sværere at håndtere, men det er ikke umuligt. Mon du har talt med nogle omkring dig, om dine overvejelser om at slå op? Ellers tænker jeg det vil være en rigtig god ting at gøre hvis du kan. Så du på den måde kan blive klogere på, hvad der gør at du ønsker at slå op, og hvordan du efterfølgende kommer bedst muligt igennem det. Hvis ikke du umiddelbart har nogle tæt på dig, du kan tale med det om, det kan være familie, venner osv, ja så vil jeg kraftigt anbefale dig, at du søger noget onlinerådgivning. Fx via cyberhus’s sms rådgivning, hvor du kan skrive med en rådgiver om det, som også kan spørge ind til det mere konkret, og hjælpe dig til at blive klogere på dine tanker indeni.

Alternativt kan www.headspace.dk være en god mulighed. De kan nemlig tilbyde dig et forløb med flere samtaler. De er vant til at tale med unge om alt muligt, og det er anonymt og gratis. De har en del centre rundt omkring i landet. Måske er der et tæt på dig. Da det er en længere proces  du skal igennem, og få hjælp til at få styr på dine tanker i det her, kunne de måske faktisk være rigtig gode at kontakte og få et forløb hos, igennem denne tid, også til at blive klogere på, om du er der hvor du ikke ser anden udvej end at slå op. De kan i mange tilfælde også hjælpe at undersøge mange af de praktiske ting sammen med dig.

Efter et evt brud

Jeg kan godt blive lidt bekymret for jeres forhold, og særligt hvordan du har det i forholdet, når jeg læser hvordan du tidligere har oplevet at han har opført sig overfor dig, ved et brud.

Jeg bliver dog også lidt i tvivl om, hvordan du har oplevet det du skriver, med at han kom i tide og utide og bankede på vinduet osv. Du gik tilbage til ham dengang, hvad fik dig mon til det? Lyst, fordi du troede på at det blev bedre eller for at få det til at stoppe?

Jeg fornemmer, at det måske mest har været det sidste og du ikke rigtig har kunnet andet i den situation?

Hvis du har oplevet at han har chokaneret dig eller manipuleret dig til at komme tilbage, vil jeg rigtig gerne understrege tydeligt, at den adfærd han har udvist på ingen måde overhovedet er ok! At chikanere dig, og manipulere dig er en fuldstændig uacceptabel opførsel. Derfor tænker jeg også, som skrevet tidligere, at det kan være rigtig vigtigt at du har en god støtte undervejs, til at stå ved din beslutning. Det får mig også til at tænke på, at det måske er bedst at du er den der rent praktisk flytter, og gør dit for at holde din nye adresse hemmelig, så han ikke umiddelbart kan finde dig. Skulle det ske at han chikanerer dig alligevel, er det muligt at kontakte politiet og søge om et polititilhold hvis det bliver rigtig slemt.

Det er en virkelig svær situation du står i, og der er virkelig mange overvejelser der skal gøres den næste tid.

Jeg er ikke i tvivl om, at med støtte fra dit netværk og evt. headspace, vil du sagtens kunne stå på egne ben og holde fast i din beslutning. Det lyder også til at det kan være vigtig at du får mulighed for at blive stærkere i det?

Ensomheden vil kunne komme ind i mellem, men hvis du får talt med nogen om det, særligt veninder, kan de også være behjælpelige i at komme igennem det. At kæmpe med en ensomhedsfølelse er på ingen måde sjov, men jo mere åben man kan være om det, jo lettere kan det være at komme igennem. Her vil www.gruppechat.dk måske også være en god mulighed for dig, hvor du kan møde andre unge i chatten, og møde nogle af de ting du selv går med, hos de andre brugere, og på den måde arbejde med noget af det anonymt og i trygge rammer.

Alt i alt håber jeg virkelig det bedste for dig, og vil anbefale dig virkelig at opsøge headspace, for at få hjælp til at blive mere klar i hele den svære situation du står i lige nu. Herfra sender jeg i hvert fald en masse styrke til dig, i håb om at det kan hjælpe dig videre til en beslutning. Ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen!

Masser af tanker fra Rose fra Cyberhus

Nannas billede
Rose fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål