Kan jeg være gravid?

brevkassespørgsmål

Kan jeg være gravid?

brevkassespørgsmål af
Olivia
15 år
Oprettet 3 år 5 måneder siden

Mig og min kæreste havde sex for første gang. De kondomer vi havde, var en smule for små. Vi fik det på, men der var små luftbobler i (som jeg ikke ved om betyder noget). Desuden dækkede kondomet kun 3/4 af pikken. Har ikke haft symptomer på gravititet. Er der chance for at jeg er gravid?

Desuden. Hvad gør jeg, hvis jeg er gravid? Kan man som 15 årig få abort uden forældre skal vide det?

Svar:

Hej Olivia

Jeg kan godt forstå du er nervøs for graviditet, når nu kondomet ikke sad særlig godt.

Du fortæller ikke om der var sæd udenpå kondomet efter I havde sex? Hvis ikke der var det lyder det mest sandsynligt at sæden blev i kondomet, ligesom det skulle. Hvis altså din kæreste kom.

Nu er der helt sikkert gået mere end 72 timer siden I havde sex, så en fortrydelsespille er ikke længere en mulighed. Derfor tænker jeg du er nødt til at vente og se, om ikke din menstruation kommer. Hvis den gør er du ikke gravid.

Jeg tror der er rigtig god chance for at din menstruation kommer, og at du ikke er gravid. Hvis du ikke får din menstruation, som du plejer, kan du tage en graviditetstest eller blive tjekket for graviditet hos din læge.

Det lyder som om dig og din kæreste lige skal have styr på nogle lidt bedre kondomer, og ikke mindst lidt øvelse i at sætte dem ordentligt på. Der skal være en lille boble på spidsen, så der er lidt ekstra plads til sæden, men ellers skal kondomet sidde tæt, og gå hele vejen ned til roden af penis. Med de rigtige kondomer og lidt øvelse skal i nok finde ud af det.

Gode hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål