Kan ikke tage på
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år. Jeg vejer 45 kg og er 165 høj.  jeg har rigtig svært ved at tage på. Jeg spiser hele tiden spiser omkring 2000 kalorier om dagen og tager slet ikke på. Mine ben er rigtig tynde. Andre tror at jeg ikke spiser nok og siger hele tiden at jeg skal spise noget og at jeg har de tyndeste ben. Kan man måske tage til lægen så de kan give dig noget der hjælper med at tage på. Jeg er virkelig træt af at både klassekammerater og andre næsten mobber mig med jeg er tynd og der er intet jeg kan gøre. Det er også et problem når det kommer til tøj bukser i xs passer nogenlunde i benene men er alt for korte. Når jeg så prøver et større par passer de i længden men er alt for løse. Jeg går for det meste bare i jogging bukser så ingen kan se hvor tynd jeg er og fordi det er det eneste der passer. Plzzz hjælp mig jeg ved ikke hvordan jeg skal tage på. Skal jeg bare leve med det resten af livet?

Svar:
Hej du
Jeg kan virkeligt godt forstå, at det er frustrerende for dig ikke at kunne tage på, når du har et ønske om det. Og jeg kan virkeligt godt forstå, hvis du bliver ked af dine klassekammeraters kommentarer.
Det er aldrig rart, når andre kommenterer på ens krop eller udseende på en negativ måde, også selvom det måske har været velment. Nogle gange ville man bare ønske, at folk ville tænke sig om en ekstra gang, før de sagde noget. Men det har vi desværre ikke selv kontrollen over. I stedet kan vi kontrollere, hvordan vi selv vælger at reagere på andres kommentarer og vælge, om det er noget, vi vil tage til os, eller om vi vil lade dem gå ind ad det ene øre og ud af det andet. Det kan være svært, især hvis man i forvejen har det svært med sin vægt, men det er ikke umuligt. Du kan eksempelvis lave en liste over de personer, som betyder nok for dig til, at de har lov til at sige noget om din krop. Det vil formentlig blive til en ret kort liste - og måske indeholder den faktisk kun dig selv? Alle dem, der ikke er på listen, behøver du så ikke hverken lytte til eller tage seriøst, hvis de kommer med uønskede kommentarer om din vægt eller krop. Det kan være svært i starten ikke at lade andres kommentarer påvirke en, men efterhånden som man får øvet sig i at sortere dem fra, der ikke er sagt af nogen på ens liste, bliver det nemmere.
Du spørger, om det er noget, du skal leve med resten af livet, og det er det ikke nødvendigvis. Der er faktisk mange andre, som kæmper for at tage på, og hvor det lykkes. Det kan dog kræve en del tålmodighed og vedholdenhed, fordi der måske skal meget til, før man tager på. Helt generelt kan man sige, at kroppen forbrænder et vist antal kalorier hver dag, fordi kroppen forbruger energi både i hvile og i vågen tilstand. Det antal kalorier, ens krop forbrænder hver dag, afhænger af ens stofskifte, aktivitetsniveau, muskelmasse, alder og meget andet. Samtidig indtager man et vist antal kalorier, hver gang man spiser eller drikker noget andet end vand. Ud fra det kan man forstå en vægtøgning som en form for regnestykke, hvor antallet af kalorier, man indtager hver dag, skal være større end det antal kalorier, man forbrænder den samme dag. Når du skriver, at du indtager 2000 kalorier hver dag, og du stadig ikke oplever nogen øgning i din vægt, kan det skyldes, at du simpelthen ikke får nok kalorier til at skabe det overskud i regnestykket, som bliver til en vægtøgning.
Du spørger også ind til, om din læge kan hjælpe dig med den vægtøgning. Det kan din læge godt, og jeg tænker, at det kan være en rigtigt god idé, at du tager forbi din egen læge, inden du begiver dig ud i nogen form for bestemt diæt. Det tænker jeg, fordi du hos din læge kan få ordentlig vejledning i, hvad og hvor meget du skal spise, og hvordan du samtidig får dækket din krops behov for næring, vitaminer og mineraler. Det kan også være, at din læge henviser dig videre til en diætist, som ved endnu mere om, hvad du kan gøre for at øge din vægt på en sund måde.
Jeg håber, at jeg har fået svaret ordentligt på dit spørgsmål, og at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner,
Marie