Er det ikke for tidligt?
brevkassespørgsmål af
Magnus
11 år
Her tidligere idag, hvor jeg så porno. Fik jeg det hvide eller som det kaldes "sperm" nede vede mit skridt.
Tror det er ret tidligt, og vil super gerne vide det.
Mvh Magnus.

Svar:
Hey Magnus
Godt du skriver, når du oplever noget du undrer dig over. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe.
Når man er 11 år, kan man sagtens opleve at kroppen begynder at ændre sig, fordi man kommer i puberteten. Det er meget forskelligt, hvornår det sker, og hvordan det sker, men når du fortæller at der kommer sperm ud, da du så porno, er jeg ret sikker på at din krop er kommet i puberteten.
Du er måske en af de første drenge, i din klasse, der kommer i puberteten, og der vil helt sikkert være drenge i din klasse, som først kommer i puberteten når de er 12 eller 13 år, men det er ikke unormalt at det starter når man er 11 år, ligesom du oplever. Det er bare meget forskelligt.
Når man kommer i din alder er det heller ikke unormalt at man bliver mega nysgerrig på sex, onani og porno. Igen er det lidt forskelligt, hvornår det starter, fra person til person.
Der er ikke noget unormalt i at se porno, men husk at porno er lavet af voksne mennesker. Det er også lavet til voksne. Derfor kan der sagtens være porno, som virke underligt eller måske direkte voldsomt. Hvis du oplever det, kan det være en god idé at snakke med en voksen om det. Måske kan du tale med dine forældre om det, men hvis du synes det er mærkeligt eller svært, kan du også altid logge på vores chat, og snakke med en af vores rådgivere.
Mange hilsner
Lasse