Kan jeg komme i fængsel?
brevkassespørgsmål af
Andrea
17 år
Hej Cyberhus,
Da jeg var meget yngre var jeg meget utilfreds med mit liv. Jeg kunne ikke lide mit køn, mit udseene, min famile osv. Så fandt jeg ud af, at jeg behøvede ikke at være migselv online, og ingen behøvede at vide det. Altså, begyndte jeg at catfishe meget. Der var kun to mennesker, som jeg havde seriøs kontakt med i flere år. Da jeg blev 15 år vidste jeg at det jeg havde gjort var meget forkert, og jeg cuttede straks kontakten med dem jeg havde snakket med uden varsel.
Så begyndte jeg at læse meget omkring at det faktisk godt kan være ulovligt at catfishe. Men alt jeg har læst kommer fra Amerika, og jeg kan ikke rigtig finde konkret information på det i Danmark. Jeg har hverken fået penge af dem jeg havde kontakt til eller gav penge. Vi sendte heller ikke seksuelle billeder til hinanden da vi kun var venner. Men jeg havde et andet navn og jeg udgav mig i en periode for at være en model. Den ene fandt faktisk ud af at det ikke var mig, men jeg brugte bare en undskyldning, men jeg stoppede så med at bruge billeder efter det da jeg ikke ville blive opdaget igen.
Jeg synes det lyder så frygteligt, og jeg skammer mig over at jeg har gjort det. Jeg var ved at komme over det, men nu er jeg bare bange for at hvad jeg har gjort er strengt ulovligt.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit indlæg.
Catfishing er det engelske ord for en person som skaber en anden online identitet og bruger den "nye" falske person til at kommunikere med andre på eksempelvis sociale medier. Det er helt rigtigt, at der er skrevet meget om catfishing, fordi det oftest er sammenkædet med deling af nøgenbilleder, pædofili og fuphandler osv. Hvis man opretter en falsk identitet med henblik på at snyde andre for penge eller for at få dem til at dele krænkende billeder, så er det ulovligt. Det er også ulovligt hvis du tager identiteten fra en rigtig person - altså hvis du udgiver dig for at være en virkelig person som ikke er dig. Det er det, vi herhjemme, kalder identitetstyveri.
Som du beskriver det synes jeg slet ikke du skal være bekymret for at blive straffet. Det du har gjort er måske moralsk forkert. Det er ikke rart at blive "holdt for nar" af en person, som viser sig at være en helt anden. Det er dog ikke noget, der er ulovligt, så længe man ikke misbruger det til anden kriminalitet.
Jeg tænker at du har prøvet dig selv af, og nu er du så blevet klogere. Det er helt normalt at teste nettets muligheder. Din historie om, at du i en periode ikke var tilfreds med dig selv og derfor skabte en anden online identitet, har vi hørt mange gange før - og det er helt forståeligt. Det vigtigste er, at du er blevet klogere. Hvis du stadig er i kontakt med personerne, så kan du overveje, om det ikke er rimeligt at undskylde over for dem. Det kan måske også være rart for dig at få det afsluttet ordentligt?
Håber du kan bruge svaret
God dag til dig
Jonas