Føler mig udenfor

brevkassespørgsmål

Føler mig udenfor

brevkassespørgsmål af
Ukendt
14 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

Hej!

Jeg er en 14 årig pige som har nogle meget overbeskyttende forældre. Min mor hader 5G, telefoner og alt der ikke er naturligt, hvis man kan sige det sådan. Mit dilemma er at alle har snapchat, men ikke mig. Som sagt har jeg overbeskyttende forældre osm ikke lader mig være ude i byen i mere end 1 time. Så jeg må ikke få snapchat, det er mest min mor der siger nej. Min far tror bare jeg vil snakke med fremmed men det vil jeg ikke, det gør mig utilpas. Så, hvordan overtaler jeg mine forældre til at sige 'ja' til at jeg kan få snapchat?

Knus Ukendt pige

Svar:

Kære du.

Jeg kan sagtens forstå, at det må være enormt frustrerende, at dine forældre ikke vil tillade dig at få Snapchat, når dine venner har det. Man kan føle sig udenfor, og som om man går glip af en masse. Det er dog dine forældre, som bestemmer indtil du bliver 18 år, så hvis de siger nej, så er der egentlig ikke så meget at gøre ved det. I følge Snapchats egne regler er det helt ok at oprette sig som bruger, når man er over 13 år.

Jeg synes dog at det er vigtigt, at dine forældre forstår, hvorfor det er frustrerende for dig, at du ikke må få Snapchat. Så jeg synes, at du skal fortælle dem, hvordan du har det med det, og helst i en samtale, hvor I ikke i forvejen er uenige, men hvor der er god stemning. Det kan være, hvis I sidder og hygger om aftenen eller til spisning, hvor du kan fortælle dem, at der er noget, du gerne vil snakke med dem om, og at det handler, om at du føler dig udenfor osv. Du kan måske foreslå dine forældre, at I downloader Snapchat sammen, så de kan se, hvad det går ud på. Det er nogen gange nemmere at forholde sig til, særligt hvis man, som det lyder til din mor er, lidt bange for det ukendte. Du kan også foreslå, at for at du kan få det, så laver I nogle regler for dit brug. Det kan være, at du kun må bruge det på bestemte tidspunkter, eller de skal kunne følge med (selvom det selvfølgelig er lidt svært på Snapchat). Men på den måde prøver du at møde dem halvvejs og indgå i nogle kompromisser med dem, selvom det selvfølgelig ville være nemmest, hvis de bare sagde ja.

En strategi jeg dog ikke tror vil virke så godt er, hvis du plager om det. Jeg tror, at det vil virke bedre, hvis du giver dem noget at tænke over og argumenterer for, hvorfor du synes, du skal have det. Og igen, så er det op til dine forældre i sidste ende.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Held og lykke med det.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål