Kan jeg godt blive gravid
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg vil rigtigt gerne have Hurtig svar. Kan jeg godt blive gravid selvom han ikke var inde i mig og han ikke kom eller var kommet på noget tidspunkt. Det har gået og pint mig længe og jeg fortryder hvad der skete men jeg har ikke fået min mens endnu og jeg er skide bange.

Svar:
Kære du
Det lyder rigtig ubehageligt, at du går rundt og er bange for, om du er blevet gravid. Derfor er det også super godt, at du skriver her i brevkassen, og jeg vil gøre mit bedste for at svare på dit spørgsmål.
Når du skriver, at drengen hverken var inde i dig eller kom på noget tidspunkt, så kan jeg berolige dig med, at risikoen for, at du er blevet gravid er meget lille. Det er en lille risiko, fordi drenge har noget der hedder præsperm, hvor der kan være sædceller i, men hvis du skulle være blevet gravid af drengens præsperm, så kræver det, at den er kommet op i dig eksempelvis via dine eller hans fingre. Der er som sagt kun få sædceller i præsperm, og derfor tror jeg også, at det er usandsynligt, at du er blevet gravid.
Du skriver samtidig, at du ikke har fået din mens endnu. Jeg er lidt i tvivl om det betyder, at du endnu ikke er kommet i pubterteten og derfor ikke har fået din mens, eller om det betyder, at din mens er udeblevet. Handler det om, at du endnu ikke er kommet i puberteten, og derfor ikke har fået din mens, så skal du slet ikke være nervøs for at være blevet gravid, da det først er muligt, når man er kommet i puberteten. Hvis derimod handler om, at din mens er udeblevet, så kan det ske af forskellige grunde. Ens krop bliver eksempelvis påvirket af ens psykiske tilstand, og hvis du går rundt og er bange for, om du er blevet gravid, så kan det faktisk stresse din krop så meget, at den ikke har energi til at udvikle mens. Så selvom din mens er udeblevet, så betyder det ikke nødvendigvis, at du er blevet gravid. For at du ikke skal gå og bekymre dig, så tror jeg det vil være en rigtig god ide, hvis du smutter forbi din læge, så han/hun kan give dig et klart svar.
Det er virkelig godt, at du reagerer på dine bekymringer, og du er altid velkommen til at vende tilbage her i brevkassen eller i vores chat, hvis du har brug for et råd eller en snak.
De bedste hilsner
Maren