Børnepension
brevkassespørgsmål af
Kris
16 år
Hej. Jeg vil gerne have noget tøj (sommertøj) og jeg har så lavet et outfit på zalando og jeg har pengene til det. Men problemet er bare at min mor beholder de penge jeg får i børnepension fordi jeg ikke må bruge dem. Har hun ret til det? Det er jo mine penge jeg får og af kommunen og ikke hendes. Synes bare ikke at det er fair at jeg ikke må bestemme hvornår jeg må købe tøj og hvornår jeg ikke må.

Svar:
Hej Kris
Sommeren nærmer sig og jeg kan godt forstå, du gerne vil møde den med lidt nyt tøj.
Når du er under 18, udbetales børnepensionen til din mor, men det er klart at pengene er dine. Din mor har dog lov til at forvalte(altså bestemme over) pengene, og sikre at de bliver brugt på den bedste måde, til dig. Din mor må altså ikke bruge pengene til sig selv, eller på andre ting. Men hun må gerne spare pengene op(til dig), eller bruge pengene til køb af tøj til dig, betale dine aktiviteter osv. Så længe pengene går til dig i sidste ende.
Så umiddelbart må hun gerne bestemme at du ikke kan bruge pengene på tøj lige nu. Om det er fair, er en anden snak. Nogle ville bruge pengene lynhurtigt, og der giver det måske god mening at en forældre hjælper med at styre forbruget lidt? Men det lyder ikke som om du bare vil bruge pengene på overflødige ting. Så jeg vil anbefale dig at tage en snak med din mor igen. Kan I aftale at du får lidt af pengene hver gang de bliver udbetalt? Måske kan du nogle gange om året spare op af din pension til at købe ting du rigtig gerne vil have? Men udgangspunktet er altså, at din mor gerne må bestemme, indtil du fylder 18, så længe hun ikke bruger pengene på sig selv. Så er god dialog og forhandling er nok den bedste vej frem til sommertøjet.
Gode hilsner Susan