kan ikke lide mit underliv

brevkassespørgsmål

kan ikke lide mit underliv

brevkassespørgsmål af
Maria
18 år
Oprettet 2 år 8 måneder siden

Er det så mærkeligt at jeg virkeligt ikke kan lide mit underliv (skedeåbningen, livmoderhalsen, livmoderen, æggestokkene og klitorisen). Har aldrig synes om det og synes ikke det er behageligt at have. Æggestokkene er dog pga. smerter, som ingen ved hvorfor (har været indlagt). De andre ting føles bare vildt ubehageligt og jeg hader virkeligt nerverne omkring klitoris, det er okay når jeg har sex, men resten af tiden har jeg det forfærdeligt med den og min skedeåbning og livmoderhalsen. Flere mener ikke det kan passe og at det simpelthen ikke findes. Jeg havde sex for første gang da jeg var 14. Har aldrig rigtigt synes det var behageligt når en dreng/mand rørte, bare hvis jeg selv gjorde. Ved virkeligt ikke hvorfor jeg bliver set så meget ned på pga. det. Pls hjælp mig med at forstå.

Svar:

Kære Maria

Du skal helt sikkert ikke ses med på, fordi du har det på den måde. Det er ikke rimeligt.

Jeg vil ikke gætte på hvorfor du har det på den måde med dit underliv. Ud over at du har nogle helt åbenlyse problemer med smerte, så tænker jeg der kan være mange forskellige årsager til at du generelt har det rigtig svært med dit underliv.

Når du beskriver dit ubehag, læser jeg det som et psykisk ubehag. Du skriver at du har været indlagt pga af smerterne, men har du også talt med nogen om dit følelsesmæssige ubehag? Jeg tænker eksempelvis en psykolog. Jeg tænker det kunne hjælpe dig til at blive klogere på hvorfor du har det som du har. Først derefter kan man begynde at kigge på løsninger.

Jeg vil anbefale dig at tage en snak med din læge, om muligheden for at blive henvist til en psykolog. Ikke fordi der er noget galt med dig, men fordi du helt tydeligt har brug for afklaring. Det tror jeg måske en psykolog, kunne være behjælpelig med.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål