Kan det virkelig godt passe?
brevkassespørgsmål af
Karl
16 år
Hej brevkasse Jeg syntes hele tiden man hører, at flere og flere unge har det dårligt. Jeg kan slet ikke genkende det fra mig selv eller mine venner. Jeg ved godt at man kan gå med ting, som man ikke siger til sine venner, men jeg føler bare at dem jeg kender er ret meget ligesom mig og jeg syntes sådan set, at jeg har det meget godt. Er det bare mig, der ikke forstår det? Håber i vil svare selvom det ikke direkte er et problem. Nysgerrige Karl

Svar:
Kære Karl
Det er et rigtig godt spørgsmål, og tænker du er langt fra den eneste, der har tænkt over det.
Der er ingen tvivl om, at der bliver talt meget mere om unges mentale helbred i dag, og statistikker viser, at flere oplever, at de har det mentalt dårligt. Men betyder det, at ALLE unge har det dårligt? Nej, bestemt ikke. Der findes stadig masser af unge- ligesom dig og dine venner, som faktisk har det fint. Det betyder ikke, at I er "unormale" eller overser noget; det betyder bare, at mennesker oplever livet forskelligt.
Der er flere mulige forklaringer på, hvorfor det kan føles som om, at der er et stigende problem blandt unge og deres mentale helbred, uden at du selv genkender det:
Vi taler mere om det end før: Der bliver talt meget mere om mental sundhed i dag end tidligere, i gamle dage var det ofte mere tabu belagt hvis man fx havde en depression. Og år medier, skoler og sociale medier fokuserer på det, kan det føles som om, at det gælder for alle, selvom det ikke nødvendigvis er tilfældet.
Selvrapporterede tal: Statistikker bygger ofte på, at folk selv vurderer deres trivsel. Hvis unge i dag er mere bevidste om deres følelser og har lettere ved at sige, at de har det svært, kan det se ud som om, at problemerne er steget, selv hvis de egentlig altid har været der, dette fører igen tilbage til flere tør stå frem mere end tidligere og sige at de ikke har det godt.
Forskellige miljøer: Nogle mennesker er hårdere ramt end andre, det kan nogengange være miljøbaseret. Hvis du og dine venner generelt trives godt, kan det skyldes fx jeres omgangskreds eller måden, I håndterer ting på, måske har i bare bedre værktøjer til at håndtere de udfordringer livet kaster imod jer.
Personlighed og coping-strategier: Mennesker reagerer forskelligt på stress og livets udfordringer. Nogle har en naturlig robusthed eller finder hurtigt strategier, der gør, at de ikke bliver slået ud i samme grad som andre, der er du og dine venner så heldige der, at i bedre kan håndtere problematikker i møder.
Så nej, du er ikke "forkert" eller misforstår noget. Der er bare stor forskel på, hvordan mennesker oplever verden. Bare fordi nogle har det svært, betyder det ikke, at alle har det sådan. Det vigtigste er, at man respekterer vi mennesker ikke har det samme sind, og nogen er mere robuste end andre, og at man respektere hinanden både folk der har det godt og folk der kæmper med problemer.
Håber det giver mening for dig.
Med venlig hilsen Kylie