Tissede i bukserne
brevkassespørgsmål af
Christian
14 år
Hej brevkasse👋 Jeg er en 14-årig dreng med ocd, hvilket gør at jeg tænker meget over hvad jeg rører ved, og at jeg skal vaske hænder samt gå i bad, hvis jeg har været udsat får noget "klamt". Så forleden dag gik jeg ned kl. 1.00 om natten får at gå på toilettet. Dog vændte jeg om, da jeg så at der ikke var mere sæbe tilbage, siden at jeg i hvert fald ikke ville gå på toilettet uden at vaske hænder. Så da jeg gik op på mit værelse igen, prøvede jeg at falde i søvn, men kunne ikke sove, fordi jeg jo skulle tisse rigtig meget. Defor valgte jeg at at se en god lang film, i håb om at den kunne distrahere mig, indtil mine forældre ville vågne op og finde noget sæbe til mig. Efter okring 5 timers filmseen kunne jeg simpelthen ikke holde mig mere, så jeg skyndte mig ned på toilettet. Da jeg kom ned på toilettet, nåede jeg lige at tage bukserne af, før jeg tissede på mit ben samt på gulvet. Jeg syntes, at det var mega klamt og pinligt, så jeg sad stille på toilettet i omkring en time før mine forældre så mig. De sagde, at jeg kunne tage et bad, men at jeg bagefter også skulle ligge mig op at sove med det samme. Så jeg tog et bad og gik derefter op for at sove. Da jeg vågnede 6 timer efter, kunne jeg mærke, at jeg skulle tisse igen. Dog valgte jeg at holde mig indtil mine forældre var gået, så jeg kunne rengøre toilettet samt gulvet. Der gik så yderligere to timer, før jeg fik mulighed for at rengøre toilettet. På det tidspunkt skulle jeg igen tisse virkeligt meget og nåede ikke at rengøre toilletet, før jeg blev nødt til at tage bukserrne af for at gå på toillet. Denne gang var det så også for sent, så jeg tissede igen op ad mit ben, og denne gang blev mine hænder også tisset helt til. Dog var jeg for flov, til at sige til mine forældre at der var sket et "uheld" igen, så jeg rengjorde toillet og tog til fodboldtræning uden at have gået i bad. Jeg gik først i bad efter træningen så mine forældre ikke ville tænke noget over det. Det er nu et par dage efter, og jeg har ikke lyst til at lave noget andet end at ligge i min seng, fordi jeg bliver ved med at tænke på, hvor sindsygt klamt og pinligt det var. Derfor vil jeg spørge om, i har et tip til, hvad jeg kan gøre for at stoppe med at tænke på det, samt om det er normalt at tisse i bukserne som 14-årig.

Svar:
Hej med dig
Tak for dit brev til brevkassen. Jeg synes, at det er utrolig modigt at du rækker ud efter hjælp, selvom du synes at det er pinligt! Og jeg kan fornemme, at din oplevelse på toilettet har påvirket dig ret meget, så jeg håber at mit svar kan hjælpe dig.
Det allerførste jeg lægger mærke til i dit brev er din beskrivelse af, at du vælger ikke at tisse om natten, fordi der ikke var mere sæbe tilbage, så du ikke kunne vaske hænder efter. Det i sig selv er der egentlig ikke noget problem i, men jeg tænker, at dine tanker omkring situationen gør den sværere, end den egentlig behøver at være.
Du nævner, at du har OCD, og jeg har forståelse for, at det ikke altid er let at leve med. Jeg er ikke ekspert indenfor OCD, men min forståelse er, at når man har OCD, så kan man blandt andet opleve det der kaldes tvangstanker – for eksempel i forbindelse med hygiejne, som i dit tilfælde.
Jeg bliver derfor nysgerrig på, om du taler med nogen omkring de tanker du har omkring fx at vaske hænder? Har du talt med dine forældre eller en læge om det? Jeg ved nemlig, at det hjælper mange, at få professionel behandling til at lære at håndtere tanker, der kommer igen og igen om hygiejne, som kan gøre ens liv rigtig svært – altså det, man kan kalde tvangstanker.
Jeg læser dit brev som, at din trang til at vaske hænder gør dit liv besværligt. En del af en stabil hverdag er nemlig også at have sunde toiletvaner – og at kunne lytte efter sin krop, når den giver signal til, at skulle på toilettet. Derfor håber jeg, at du har mod på at dele din oplevelse fx med en læge eller forældre.
Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå at du synes at det var en pinlig og ubehagelig oplevelse på toilettet. Det er der intet unormalt i. Og jeg tænker heller ikke, at der er noget unormalt i, at det bliver svært at styre det at tisse, når man holder sig i meget lange perioder af gangen. Derfor er det også vigtigt at prøve at vænne sig til at gå på toilettet, når kroppen siger at man skal.
Du skriver også, at du her et par dage efter, ikke har lyst til at lave andet end at ligge i din seng, fordi du bliver ved med at tænke på oplevelsen. Som sagt, så kan jeg sagtens forstå, at du synes det en ubehagelig oplevelse. Men jeg tænker ikke umiddelbart, at der er noget, der bliver bedre af at du ligger i sengen og tænker over det. Man kan sige, at der jo ikke er noget at gøre ved det nu. Det ligger i fortiden, og den kan vi ikke gøre noget ved. Mon det kunne være en idé for dig at prøve at tænke på andre ting, så godt som du kan, og ellers komme i gang med nogle lidt mere hverdagsagtige ting igen?
Det vil nok være mit bedste råd til dig. Alle kan have et uheld, så der er absolut også andre 14-årige der har oplevet at tisse i bukserne. Men det er jo heldigvis noget man kan gøre noget ved – for eksempel at øve sig på at lytte til sin krop, og hvis det ikke er nok så kan det som sagt være en idé at tale med en læge.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. Jeg får i hvert fald det indtryk, at du er en modig ung fyr, der tør at bede om hjælp - så det håber jeg du vil tage med videre. Du er også altid velkommen til at skrive til os igen.
Kærlig hilsen Jeppe