ingen følelser?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej, jeg har det sidste stykke tid gået og tænkt over noget. jeg er 17 år og bor i frankrig. jeg har altid været en utrolig følsom pige, med massere af kærlighed og omsorg at dele ud af, har også altid haft den største samvittighed overfor ALT. men her de sidste par måneder, blev jeg taget væk fra københavn, fordi mine forældre ikke havde mulighed for at have mig mere. jeg blevet taget ud af gymnasiet osv. og siden den dag har jeg virkelig følt mig følelsløs. altså jeg føler ingnting, og mine venner går og synes det er så synd for mig bla bla bla, og håber jeg er okay.
men jeg er ikke i nærheden af at være ked af det. jeg er derimod glad, helt ligesom før, forskellen er bare at nu kan jeg ik græde, føle omsorg, og jeg har INGEN samvittighed, jeg gør lige hvad det passer mig konstant. jeg ved ikke hvorfor jeg har det sådan her?? det gør mig virkelig nervøs, fordi jeg er begyndt at tage coke, og ryger weed hele tiden, fordi det gør min fætter, og han er den eneste jeg har lige nu.
grunden til jeg er flyttet til frankrig er også pga min mor er på sådan en center fordi hun har begået selvmordsforsøgf, og noget andet, og min far er ikke i stand til at snakke til mig lige nu. så jeg er flyttet ned til min familie her i frankrig, både fordi at københavnskommune ville sætte mig i plejefamilie hvor jeg nægtede, og fordi jeg er så pisse træt af at folk har ondt af mig, og græder på mine vejne, jeg synes folk er svagpissere, jeg græd ik engang eller blev ked af det, da jeg ikke måtte se min mor igen.
og nu sidder jeg her i frankrig, og jeg føler ikke en skid, jeg har hverken venner, eller tæt familie.
det skal også sige at jeg virkelig føler min selvtillig er vokset for syyygt i den her periode, jeg plejede være lidt genert og tilbageholden, men nu føler jeg sku selv jeg er the shit, og følr jeg kan klare hele verden og intet skal slå mig ud, håber i forstår hvad jeg mener med det.
er det virkelig normalt at være 17 og komme i sådan en periode i sit liv? hvor det hele bare kan være ligemeget, og jeg intet mål har med noget, og jeg virkelig INTET FØLER. måske det mig der overdriver, og skal give det tid? det ihvertfald forsøget værd at skrive til jer, også sorrry for at beskeden blev så lang!
hilsen andrea

Svar:
Kære Andrea.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver herind, når du det sidste stykke tid har gået og tænkt over nogle forskellige ting.
Ud fra det du fortæller, lyder det som om, at den sidste tid har været meget turbulent for dig, at der er sket rigtig meget og at du har oplevet nogle meget store omvæltninger i dit liv på blot få måneder. Det er ret almindeligt, at vi reagerer på en eller anden måde, når der sker mange store forandringer på kort tid. Hvis man oplever mange ændringer i sit liv, kan hele ens følelsessystem ikke altid følge med og derfor kan man også nemt få følelsen af, at ens hoved og følelser ikke kan følge med som det/de plejer at gøre. Det kan også være, at man som du også beskriver det, bliver helt følelsesløs.
Derfor er det ikke unormalt, at du har de tanker og følelser som du har. Men jeg kan sagtens forstå, at det er noget som du tænker meget over. Til det vil jeg også sige, at det er et stort første skridt du har taget, at du i det hele taget tænker sådan omkring hvordan du har det, og at du reagerer på, at du kan mærke, at du har forandret dig. Du lyder meget velreflekteret når du beskriver dig selv som værende en rigtig følsom pige med masser kærlighed og omsorg, som du altid har delt ud af, og at du også altid har haft en stor samvittighed overfor alt. Det tænker jeg er en utrolig god egenskab at have, at du kan beskrive dig selv på den måde og at du er bevidst om, både hvordan du har været og hvordan det er nu. På den måde, kan du måske nemmere finde frem til de sider af dig selv, som du gerne vil have frem igen, og de ting som du måske gerne vil have, træder lidt i baggrunden.
Du fortæller, at du i løbet af de sidste par måneder både har oplevet at du blev taget væk fra dine forældre og fra din by, dit gymnasium og dine venner. Det må på mange måder være en stor forandring for dig, fordi så mange helt fundementale ting såsom forældre, venner, bopæl og by har ændret sig i løbet af så kort tid. Derfor er der heller ikke noget at sige til, at du føler dig følelsesløs. Men jeg kan godt forstå, at dine venner synes det kan være synd for dig og at de måske bekymrer sig for dig, netop fordi det er så mange forandringer der er sket for dig. Har du fortalt til dine venner, at du har det sådan, altså at du ingenting føler? Selvom de synes, at det er synd for dig og håber, at du er okay. Det kan være, at de udtrykker det, fordi de tror, at det er det du gerne vil høre og have fra dem. Så det kan være, at det vil være rart for dig, hvis du kan sige til dem, hvordan du egentlig har det?
På trods af, at det er nogle svære ting du har oplevet og nogle store forandringer du har været igennem de sidste par måneder, er det også helt okay, at du faktisk ikke er i nærheden af, at være ked af det. Alle sindstemninger og følelser er okay i sådan en sitiation, som du er i lige nu. Det er dejligt at du er glad ligesom du har været det før, for du fortjener selvfølgelig at være glad og have det godt. Du fortæller, at du er begyndt at tage coke og ryge weed hele tiden. Du fortæller også, at du har mærket en forskel i dit humør, fordi du ikke længere kan græde, føle omsorg, at du ikke har nogen samvittighed og at du konstant gør lige hvad der passer dig. De ting til sammen får mig til at tænke på, at der højest sandsynligt er en sammenhæng mellem, at du er begyndt at tage coke og ryge weed, og at du er blevet mere følelsesløs, da stoffer vil påvirke dig mentalt. Det kan derfor være en af forklaringerne på, hvorfor du har det som du har det. At tage stoffer i en tid hvor du har oplevet nogle store omvæltninger, kan blive en glidebane, da stoffer nemt kan føre til en afhængighed, for at få hverdagen til at hænge sammen. Lige meget om det er stoffer eller hash, har rusmidler den effekt, at kroppen vender sig til dem. Hvis man er nødt til, at tage rusmidler for at kunne klare sig igennem sin hverdag, er man blevet afhængig. Hvis du gerne vil vide mere om de forskellige stoffer og hvordan de påvirker dig, vil jeg anbefale dig at kigge forbi Netstof, hvor de også har en brevkasse du kan skrive til, hvis du har brug for, at få uddybet noget.
Du skriver, at du er beyndt at tage coke og ryge weed fordi din fætter gør det, og at han er den eneste, som du har lige nu. Det er meget almindeligt at vi tilpasser os, og gør de samme ting, som dem vi er meget sammen med. Det lyder dog ikke som om, at det er særlig godt, at din fætter og dig tager stoffer. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil ses med din fætter, hvis han er den eneste som du har lige nu, men måske I kan prøve at lave nogle andre ting sammen. Det kan være, at du kan snakke med enten din fætter eller noget af din familie i Frankrig om, både hvordan du har oplevet det at flytte til Frankrig, og at det ikke er det bedste for dig, at tage rusmidler, fordi du i forvejen føler dig lidt ustabil efter alle de ting der er sket.
Det lyder som noget af en udfordring at sidde som 17-årig i Frankrig uden hverken venner eller din tætte familie. Men hvor er det dejligt, at du føler, at din selvtillid er vokset i den her periode. Det er også mange ting du har været igennem og som du har skullet klare mere eller mindre på egen hånd og sådanne oplevelser kan få ens selvtillid til at vokse.
Du spørger, om det er normalt at komme i en periode i sit liv, hvor det hele bare kan være lige meget, hvor du intet mål har med noget og hvor du intet føler. Du spørger også, og det kan være, at du skal give det lidt tid. Hvis man er i en periode af sit liv hvor der er sket mange ting, er det helt almindeligt at man reagerer på en eller anden måde. Nogle kan blive meget kede af det, andre kan blive vrede, nogle reagerer ved at feste meget eller nogen vil måske lukke sig ind i sig selv og nogen vil måske ikke rigtig kunne mærke noget. Vi har alle forskellige måder at tackle situationer på. For det meste er det en god ide, at se tiden lidt an og se hvordan det hele går, når man er faldet lidt mere til.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og ellers er du altid velkommen til at skrive i vores chatrådgivning.
De bedste hilsner fra
Gro.