Kalorier
brevkassespørgsmål af
Anna
17 år
Hej Brevkasse
Jeg har et spørgsmål, men det er nok lidt mærkeligt/dumt.
Jeg er i gang med et lille vægttab, men er blevet i tvivle om noget, selvom jeg måske godt lidt ved svaret. Men lad os sige man spiser 1500 - 1600 kalorier om dagen. Så er mit spørgsmål bare, hvis man fx. Spiser 300 kcal til morgenmad og man så træner bagefter og forbrænder 300 kcal, er man så på 0 kcal ifht at jeg skal spise 1500 eller skal jeg regne de 300 kcal med i regnskabet så jeg kun har 1200 tilbage at spise?  Håber ikke det er for indviklet til, at forstå.
God sommer 🌞

Svar:
Hej Anna,
Dit spørgsmål er skam ikke dumt. Og det er vigtig viden, hvis du gerne vil opnå et vægttab.
Det antal kalorier du må spise om dagen er det antal kalorier du må spise om dagen. Uanset hvor meget du forbrænder i løbet af dagen via træning. Så altså, hvis du må spise 1500 kalorier om dagen og har spist 300 af dem til morgenmad, så har du 1200 kalorier tilbage til resten af dagen. Også selvom du træner. Og så vil du nemlig kunne tabe dig.
Hvis du i stedet spiser 300 kalorier til morgen, forbrænder 300 kcal ved træning, og efterfølgende starter fra 0 i dit kalorieregnskab så vil du ikke tabe dig. Det skyldes, at du forbrænder ligeså meget som du spiser. Når du gør det, vil vægten stå stille. Hvis du spiser mere end du forbrænder vil vægten stige, og spiser du mindre end du forbrænder vil vægten falde.
Jeg håber det giver mening. Held og lykke med vægttabet og god sommer!
Mange hilsner,
Siv