Jeg har vidt snask på mit forhud
brevkassespørgsmål af
Noah
16 år
Hej jeg er en dreng på 16 år Jeg ved ikke helt hvad det er, men jeg tror det er nakkeost Det er noget hvidt stads som også lugter lidt hvis det har siddet der lig længe (3-8 timer) Jeg går i bad 1 gang om dagen og vasker det væk hver dag jeg trækker forhuden tilbage og vasker den, det kommer også væk. Men det kommer tilbage igen efter nogen timer. Er der nogen måder det ka komme væk på eller er der noget man ka gør for jeg syndes selv min hygiejne er god da jeg går i bad vær dag og vasker mig der nede

Svar:
Hej Noah
Det er rigtig godt at du spørger når du oplever noget der undrer dig. Der sker en masse ting med kroppen når man kommer i puberteten som man kan nemt blive i tvivl.
Ligesom du er inde på så er jeg også ret sikker på at det du oplever er nakkeost, eller smegma som der også hedder. Det er først og fremmest vigtigt at slå fast, at nakkeost da helt naturligt og faktisk noget der skal være der. Det er med til at smøre penis hoved så huden ikke tørrer ud. Derfor vil du også opleve at det kommer igen. Det gør det ganske enkelt fordi det har en vigtig funktion.
Det er selvfølgelig ikke så rart når der kommer rigtig meget eller når det begynder at lugte. Jeg kan jeg se at du allerede gør det rigtige ved at vaske der hver dag. En teenageårene hvor hormonerne de flyver rundt i kroppen, kanon godt at opleve at have en del nakkeost. For rigtig mange bliver det mindre når man bliver lidt ældre.
Nakkeost lugter egentlig ikke i sig selv, men når det blandes med små rester af urin eller måske sæd, hvis man har onaneret eller haft samleje, så er det at det kan begynde at lugte. Hvis du synes det er rigtig meget er der ikke noget i vejen for at du vasker dig flere gange om dagen, så længe du husker ikke at bruge sæbe men bare skylder ganske let med lunken vand. Det er vigtigt ikke at bruge sæbe. Ellers risikerer man at huden tørrer ud og det kan faktisk øge produktionen er nakkeost.
Så fortsæt som du gør og vask hver dag, efter behov. Og husk at det du oplever er helt almindeligt og noget som alle drenge og mænd oplever.
Mange hilsner Lasse