Kønsvorter
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus og alle andre unge mennesker. Jeg vil spørge om kønsvorter kan smitte uden sexual kontakt, om det kan smitte gennem sauna og håndklæde, osv. Er bare i tvivl hvordan denne virus kan smitte andre pg en selv

Svar:
Hej med dig
Kønsvorter forårsages af såkaldt humant papillomavirus (HPV), og denne virus bliver seksuelt overført. Det kræver altså seksuel aktivitet at blive smittet med HPV, som ved udbrud kan give kønsvorter.
Der kan være faktorer der gør, at man her mere udsat for smitte, såsom mange seksualpartnere, rygning og andre kønssygdomme, men det kræver som udgangspunkt direkte kontakt med et smittet område. Derfor er det vigtigt at anvende kondom, da det beskytter mod smitte ligesom ved de andre kønssygdomme.
Skulle du opleve forandringer på huden på penis, pung eller omkring endetarmsåbningen, eller i slimhinden i mundhulen, urinrørsåbningen eller svarende til endtarmen, så bør du opsøge din læge for at få det nærmere undersøgt.
Jeg håber, at du hermed har fået svar på dit spørgsmål. Mvh. Tatjana