Er det normalt

brevkassespørgsmål

Er det normalt

brevkassespørgsmål af
S
16 år
Oprettet 8 måneder 2 uger siden

Hej. Er det normalt at ens kæreste får en til at slette alle ens venner af det modsatte køn fra sociale medier?

Svar:

Hej du

Når man har en kæreste, kan man blive ramt af sindssygt mange spørgsmål om alle mulige ting. Det kan alle, der er i et forhold, bekræfte. Man er to forskellige personer, der skal arbejde sammen for at få et forhold til at fungere. Og fordi man ikke er ens, gør man heller ikke alle ting på samme måde. I nogle tilfælde må man stille spørgsmålstegn ved det, den anden gør eller ønsker. Ligesom du gør her i brevet.

Du spørger, om det er normalt at din kæreste gerne vil have, at du sletter venner af det modsatte køn. Det er ikke noget, jeg ofte er stødt på. De fleste har stadig venner af begge køn, selvom de er i et forhold. Det kan dog være, der er nogle personer (måske ekskærester), som deres kæreste gerne vil have slettet. Men at det ikke er 'normalt' gør det ikke nødvendigvis 'forkert'. Og det betyder ikke nødvendigvis, at din kæreste er en 'forkert' kæreste. Men måske er det en god ide at være nysgerrig på, hvorfor han har det sådan. Det kan være, der ligger en forklaring bag. Måske har han haft nogle ubehagelige oplevelser tidligere. Så jeg vil helt sikkert anbefale dig at tage en snak med ham. Og prøve at finde frem til, hvad det handler om.

Hvis det handler om jalousi, så er det til et tema, som rigtig mange kan nikke genkendende til. De fleste måske endda. Ofte står man ikke helt det samme sted i forhold til jalousi. Nogle kan mærke det tydeligere end andre og nogle mærker slet ikke noget til det. Så hvis det også gør sig gældende hos jer, vil jeg anbefale jer at sætte ord på, hvordan I har det hver især. Ved at være ærlige har I mulighed for at lave nogle løsninger, som passer til jer begge. Så længe, du ikke går over dine egne grænser, så er det det vigtigste. Det er en god ting at kunne gå på kompromis. Det er vigtigt for alle forhold. Men kun hvis det fsktisk er et kompromis, man selv er helt okay med. Hvor man ikke glemmer sig selv og sine egne meninger og værdier.

Så en øvelse for dig kan være, at være opmærksom på, om du fx selv er enig i, at det er bedst at slette alle de venner eller ikke. Hvis du ikke selv synes det er okay, så er det ikke et godt kompromis. Tænk også over, om din kæreste også selv går på kompromis eller om det kun er dig. Og om det føles som en ordre frem for et samarbejde, fra hans side.

Det var lige et par tanker herfra. Det er ikke til at vide, helt præcist hvilken situation en og hvilket forhold, du står i. Så jeg håber, du selv kommer frem til noget, du kan bruge. Og husk at du meget gerne må sende flere breve herind, hvis du har brug for det.

Varme hilsner Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål