Kærlighed

brevkassespørgsmål

Kærlighed

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 4 uger 1 dag siden

Hej Cyberhus

Nu siger jeg det bare lige ud. Jeg har aldrig haft en kæreste eller overhovedet været tæt på. Jeg har ikke engang kysset med nogen. Kommer det nogen sinde til at ske? Er jeg bare så ligegyldig at ingen ser mig på den måde. På den ene side vil jeg jo ikke bare være sammen med hvem som helst, men på den anden side er jeg så bange for at jeg aldrig kommer til at opleve kærligheden at jeg nogen gange tænker at jeg bare gerne vil prøve et eller andet med nogen for at tro på at det overhovedet er en mulighed for mig. Er det forkert af mig at tænke sådan. Hvad skal jeg gøre. Synes det er svært bare at være tålmodig når det føles som om at alle andre finder kærlighed på en eller anden måde.

Mig 🖤

Svar:

Kære dig,

Hvor er det godt at du skriver ind, det må være ubehageligt at have det til at fylde indeni.

Du er helt sikkert ikke alene om de tanker og følelser du skriver her. I virkeligheden er der nok rigtig mange unge, der kan genkende netop samme tanker. Det er heller ikke utænkeligt at der er flere af dine venner eller bekendte der kæmper med usikkerheder og svære følelser forbundet med blandet andet ikke at have fået sit første kys eller have haft sin første kæreste.

Det er nemlig helt naturligt at tankerne om, hvorfor man ikke har haft en kæreste eller kysset med nogle, fylder rigtig meget i teenageårene. Og som du selv skriver, er det især svært og frustrerende når man oplever, at andre omkring en, finder kærligheden, men man ikke selv gør. Netop når man oplever den frustration og forvirring, om hvorfor det ikke er en selv, kommer man meget nemt og hurtigt, til at skyde skylden over på sig selv, og det er faktisk en rigtig dårlig ide, selvom det selvfølgelig ikke altid er bevidst at man gør det.

Grunden til at det er en dårlig ide, er fordi at det faktisk aldrig handler om dig eller din person, det handler ikke om at du er ligegyldig eller at ingen ser dig sådan. Du er ikke forkert og det er ikke din skyld. For mange handler det måske mere om, at enten det rigtige øjeblik, den rigtige situation eller den rigtige person bare ikke har været der. Det er meget forskelligt hvornår man føler sig klar til eksempelvis sit første kys, og det er helt normalt og helt okay. Selv hvis man føler sig klar, betyder det jo heller ikke at man bare vil kysse med hvem som helst, når som helst, ligesom du selv skriver.

Det er altså langt fra alle i din alder der har fået sit første kys eller haft sin første kæreste. For nogle sker det meget tidligt i teenageårene, mens det for andre sker i deres 20’ere. Begge dele er helt normalt, og hverken det ene eller det andet er forkert eller pinligt.

Selvom det kan lyde kedeligt, tror jeg mit bedste råd til dig er at vente på den rigtige situation og den rigtige person pludselig kommer, og hvis du bliver træt af ventetiden, kan du måske prøve at finde modet til selv at tage initiativet til et kys, hvis der er en sød person, f.eks. til en fest eller et arrangement.

Jeg kan altså sagtens forstå dine tanker, men du må prøve at huske på, at det ikke har noget med dig at gøre, men måske mere handler om at situationen eller øjeblikket bare ikke har været der endnu. Men det skal nok komme. Det er jeg sikker på.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og husk at du altid er velkommen til at skrive ind igen.

Venlig hilsen

Anne fra Cyberhus

cyberhusannes billede
Anne fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål