Større lår
brevkassespørgsmål af
Ella
11 år
Hej Mit navn er Ella og jeg er 11 år og jeg er 160 høj. Jeg har virkelig tynde ben og hader det da det ser dumt ud når jeg har løse bukser på eller lidt stramme og det vil jeg h’erne have lavet ol på men jeg ved ikke hvordan? Jeg har overvejet at løbe eller cykle men er usikker på om man får tyndere lår af det? Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære Ella
Tak for dit spørgsmål her i vores brevkasse. Du skriver, at du er ked af dine ben, og at du synes, at de er for tynde, og derfor vil du gerne have lavet om på det. Du skriver, at du har overvejet at løbe og at cykle, men at du er bange for, at dine ben vil blive endnu tyndere af det. Så hvad skal du gøre?
Nu kan det så godt være, at du synes, at jeg er lidt træls og voksen-agtig, men mit bedste råd til dig, det er, at elske din krop, som den er. Du er 11 år gammel, og der går nok ikke så lang tid, før du vil gå i puberteten, og med det så kommer der nok nogle ændringer i din krop. Mange piger oplever, at de får flere former, når de går i puberteten. Nogle piger synes, at det er rigtig dejligt. Andre synes, at det er rigtig svært at vænne sig til. Nogle oplever måske også, at deres krop forbliver meget ens. Det er svært at vide, præcis hvordan din krop vil udvikle sig, men én ting er helt sikkert, og det er, at hvis din krop får lov at udvikle sig naturligt, så vil den ende med at blive lige præcis, som det er meningen, at den skal være. Det vil sige, at hvis du spiser nok mad og forskelligt mad, så du får alt det, du skal bruge fra maden, og bevæger dig det, du nu har lyst til, så vil din krop udvikle sig på præcis den måde, som den skal, og du vil komme til at se ud, præcis som det er meningen, at du skal.
Nogle er meget tynde, nogle er tykke og nogle er midt imellem. Nogle er høje, nogle er lave. Intet er mere rigtigt eller forkert eller pænere eller grimmere end andet, så i stedet for at forsøge at ændre ens krop, så synes jeg i hvert fald selv, at det er én bedre idé at elske den krop, man har og passe godt på den.
Når det så er sagt, så er det jo okay, hvis man f.eks. er bange for, at det er usundt, at man er for tynd. Men i stedet for selv at prøve at løse det, så tænker jeg, at det er bedre at prøve at tale med dine forældre og måske din egen læge om, hvordan du har det, og hvad du gerne vil. På den måde kan de hjælpe dig med at finde ud af, om det er en god idé, og hvordan du kan gøre tingene på en god og sund måde.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner
Dagmar