Er det normalt at have det sådan her

brevkassespørgsmål

Er det normalt at have det sådan her

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 2 år 5 måneder siden

Hej

det er sådan at jeg tror at jeg er blevet forelsket i en dreng, som jeg har haft noget med i noget tid efterhånden. Har aldrig haft det på denne måde med en person før og synes det er lidt skræmmende. jeg tror også godt han kan lide mig. Vi er i hvert fald tit sammen og både kysser, holder om hinanden og har også mistet min mødom til ham. problemet er at det føles som om at mit humør skifter hele tiden. Når jeg er sammen med ham har jeg det rigtig godt, jeg føler mig tryg og han giver mig sommerfugle i maven. Lige så snart jeg ikke er sammen med ham kan jeg nærmest kun tænke på ham og jeg savner ham hele tiden. Nogle gange kan jeg slet ikke styre mine følelser og bliver derfor også ked af det uden at vide hvorfor. Specielt efter jeg har været sammen med ham føles det som om jeg er meget overvældet, specielt også hvis vi har haft sex fordi jeg hele tiden er bange for hvad han tænker om mig. Jeg har også en frygt for at han lige pludslig ikke gider mig mere, for forstår virkelig ikke hvad han ser i mig. Synes han kan finde så mange andre der er mere pænere end mig og har meget mere erfaring seksuelt for er meget usikker på det punkt. Er hele tiden bange for ikke at være god nok, og bare tanken om han ikke gider mig mere kan få mig til at græde. Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at kontrollere de her følelser og er det normalt at have det sådan her? Synes det meget overvældende at være så påvirket og afhængig af et andet menneske.

Svar:

Hej du

Jeg vil starte med at fortælle dig, at du er helt normal. Alle de følelser og bekymringer, som du beskriver i dit brevkassespørgsmål er helt normale, særligt når man er forelsket. Forelskelse er helt vildt fantastisk, men det kan også være hårdt og gøre en helt rundtosset.

Når man bliver forelsket i en anden person, sker der mange ting i kroppen og i hovedet på samme tid. Man kan føle sig helt vildt glad og have sommerfugle i maven, fordi man bare er så glad for, at være sammen med netop denne personen. Man kan måske endda få sommerfugle i maven og røde kinder bare ved tanken om denne person. Nogle mennesker oplever også, at de kan have svært ved at koncentrere fordi de konstant tænker på personen, som de er forelsket i. Det er HELT normalt.

Samtidig er det også helt normalt, at føle sig bange eller ked af det når man ikke er sammen med personen. Du beskriver, at du frygter at miste ham, fordi han pludselig ikke gider dig mere eller fordi han kan finde piger som er pænere end dig og som har mere erfaring seksuelt. Dette er en bekymring som er helt normal at have, når man åbner sit hjerte op for en anden person, og samtidig lader denne person komme tæt ind på livet. Når man tillader en anden person at komme ind på livet af en, så bliver man helt naturligt mere sårbar og man risikere mere omkring sig selv. Men samtidig er det også her magien kan opstå. Netop som du beskriver ved, at få sommerfugle i maven og ved at du føler dig tryg og glad i hans selskab.

Grunden til, at du højest sandsynligt har de tanker og bekymringer når du er alene er muligvis, at det er det tidspunkt hvor du har tid til at spekulere over tingene og derved også bekymre dig mere. Alle disse tanker og bekymringer skaber sandsynligvis dit dårlige humør når du er alene.

Når forelskelsen har lagt sig lidt, så vil alle dine skiftende følelser højest sandsynligt også falde mere til ro. Dermed ikke sagt, at du bliver mindre glad for ham eller omvendt tværtimod. Derudover kan du måske snakke med ham omkring dine bekymringer for, at han skulle finde en anden pige fremfor dig. Det at få sat ord på sine følelser kan ofte hjælpe en til, at få mere ro på tankerne og bekymringerne.

Jeg håber at du kan bruge mit svar til noget.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Sara

SaraSs billede
Sara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål