Økonomi
brevkassespørgsmål af
Milena
20 år
Hej! Jeg er en 20-årig kvinde/pige, som flyttede hjemmefra for 2 år siden, kort tid efter jeg var fyldt 18. Siden har jeg været på SU, færdiggjorde gymnasiet sidste år og studerer nu til pædagog, hvilket allerede er virkelig hårdt. Jeg kæmper med psyken og har ikke overskud til at arbejde ved siden af skolen, og har derfor ikke et job efter skole. Jeg har i en kort periode haft et deltidsjob som pædagogmedhjælper, men måtte stoppe efter bare 2 uger, da jeg gik ned med stress og depression… Jeg gik i den periode også til nogle psykologsamtaler, som jeg ikke rigtigt fik meget ud af, udover at psykologen opbakkende mig i at stoppe med mit arbejde. Men grunden til jeg skriver herind nu er at min økonomi er virkelig stram, og jeg ved at jeg ikke kan holde til et arbejde udenfor mit fuldtidsstudie lige pt. Jeg har så svært ved at betale mine regninger, at jeg er begyndt at køre sort i bussen til og fra skole. Jeg er simpelthen nødt til at køre sort, for jeg har ikke en krone til overs og ender altid med at sulte den sidste halvdel af måneden. Jeg har spurgt kommunen om der er noget at gøre eller hjælp at hente, og de siger at det er der ikke så længe jeg er studie”dygtig”, hvilket jeg ikke helt forstår meningen med, for jeg klarer måske mit studie med nød og næppe, men kan virkelig heller ikke overskue meget mere end det. I hvert fald slet ikke at arbejde ved siden af. Jeg er hver dag bange for at der kommer en billetkontrollør og giver mig en bøde, men har ikke været så uheldig endnu. Jeg lever konstant i angst både mht. regninger og mit studie, mine sorte busture og generelt al den stress jeg oplever ved at være under uddannelse. Jeg overvejer at stoppe på mit studie udelukkende fordi jeg ville få flere penge hvis jeg var på kontanthjælp, og det ville give mig meget mindre stress i hverdagen… Jeg kan snart ikke leve sådan her længere, og føler bare det er et spørgsmål om tid inden det går galt… Har i nogle råd?? Vh. Milena

Svar:
Kære Milena
Tak fordi du rækker ud, og spørger om råd, til hvordan du kan klare at komme igennem måneden!
Det lyder til at være en rigtig ubehagelig situation at være i, at du får så meget angst over din økonomi.
Jeg bliver nysgerrig på, om du har en god relation til dine forældre?
For måske vil de kunne hjælpe dig med at få kigget dit budget igennem, og se om der er nogle steder der kunne spares. Er der noget de evt kan hjælpe med økonomisk i en periode, så du kan komme lidt på fode igen?
Jeg tænker ydermere, at det kunne give god mening at tale med din studievejleder, for at høre, om der kan være nogle muligheder, nu hvor det ikke er muligt for dig, at arbejde ved siden af, som det er for nogle unge. Jeg forstår dig virkelig også godt, at det kan være stressende og svært samtidig at håndtere et studie.
Der findes nogle forskellige muligheder for hjælp, alt efter hvor i landet du bor. Fx er der i mange byer nolge stop madspilsprojekter, hvor man kan hente fødevarer en eller flere gange om ugen. Det plejer at være gratis, og kan hjælpe en del på at få nogle fødevarer, uden det koster en krone. Det kræver en fantasi til at få lavet nogle retter med maden, men det er muligt.
Det lyder til at du er meget opmærksom på din økonomi, men nogle gange kan man også se sig blind på det. Derfor vil jeg give dig nogle steder det måske kan betale sig at kigge efter besparelser:
Det kan fx være:
- at få kigget på streamingstjenester - kan du nøjes med de gratis?
- kigge om der findes et billigere mobilabonnement
- kan der gøres noget i forhold til transport så det kan gøres billigere for dig?
- er det på nogen måde muligt at finde et billigere sted at bo?
- varme og strømforbrug. kan der aktivt gøres noget her for at spare?
Det er blot nogle af de råd der lige kan være, og så findes der mange SU venlige madplaner, hvis du prøver at google. På den måde kan du få ideer til billige madretter og måske blive endnu bedre til at udnytte rester hvis der er nogle.
Normalt opfordrer man ikke til at optage lån, men hvis du ikke allerede får SU lån, er det måske værd at kigge på, om det kan være en mulighed?
Kunne det give mening at prøve at finde nogle barnepigejobs, hvor det måske bare er et par gange om måneden, hvor du skal passe nogle børn en aften?
En sidste mulighed der kan være for dig, er at søge legater. Der findes rigtig mange legater, som også støtter studerende og sårbare unge, til at fastholde deres uddannelse og kunne klare sin hverdag. Igen er google en god mulighed, måske kender din studievejleder nogen. Legaterne kan konkret søges til at kunne fastholde din bolig og studie, at du er sikret transport osv.
Jeg håber du taler med din psykolog om hvor meget økonomien påvirker dig. Måske har psykologen også nogle gode værktøjer eller råd som du kan få?
Jeg håber virkelig du kan finde nogle veje i din økonomi, så det ikke er noget der på den måde skal stresse dig mere end godt er. Desværre er det et sted hvor rigtig mange er ramt for tiden, og det gør at mange finder nyee veje og måder at spare penge på i hverdagen. Men det at være ung, og lære at stå på egne ben, og få hele økonomien til at hænge sammen, er noget der kræver øvelse. Det er en øvelse der kommer med tiden, men det er ikke sjovt mens det står rigtig stramt til!
Mange hilsner Rose