Kæreste problemer?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus! Jeg vil gerne sige mange gange takk for jeres svar hver gang jeg har skrevet til jer, og at det har hjulpet meget. Jeg har været sammen med min kæreste i snart 3 måneder og vi har været sammen mange gange. Jeg har for sjov lavet et par jokes om jeg godt kunne tænke mig en baby, og til at starte med var det bare en sjov joke, men så spørger han så om han må putte den ind uden kondom, og jeg siger ja men er fucking nervøs for at skulle blive gravid. Efter den tur, jeg er ikke gravid 99% sikker. Og har haft min mens. Men vi har gjort det et par gange, hvor han har joker med han ville give mig en baby og han gerne ville sperme i mig. Jeg synes at det er super ubehaligt at han siger sådan nået imens vi har sex og at han ligefrem tager kondomet af og stikker den ind. Jeg har også sagt til ham at jeg meget gerne vil vente med at blive gravid hvor han har svaret med eks: øøøv eller PIS osv. jeg ved snart bare ikke om han også mener det som en joke at få en baby i en tidlig alder? Vh: meget stresset anonym person

Svar:
Kære søde du.
Jeg er rigtig glad for at høre at brevkassen har hjulpet dig før, så nu håber jeg at jeg kan hjælpe dig yderligere ved at svare på dit spørgsmål.
Når jeg læser dit brev lyder det til at du sidder i en rigtig træls situation hvor din kæreste syntes det er sjovt med tanken om at få en baby, men du er til gengæld nervøs ved tanken. Jeg kan ikke understrege nok hvor vigtigt det er at snakke og kommunikere sammen ærligt og åben om grænser i et forhold. Hvis du føler dig ubehagelig eller nervøs over fx din kæreste siger “pis” hvis du ikke vil være gravid, er det meget vigtigt at udtrykke dine følelser klart, venligt og åbent for din kæreste.
Fortæl ham ærligt, hvordan hans kommentarer påvirker dig, og hvorfor det gør dig ubehagelig til mode, og hvis han skulle svare med det bare er jokes kan du også stille og roligt sige til ham, at du ikke ser det som en joke, og at du ikke syntes det er sjovt. Det er okay at sige fra, husk det.
Kommunikation er som sagt alt afgørende for at kunne forstå hinandens grænser og respektere dem i fremtiden. Det er også vigtigt at være tydelig med dine egne ønsker og behov vedrørende hvornår du føler dig klar.  Lige nu er du kun 14 og det er en meget tidlig alder at blive forældre i, og det fornemmer jeg også du selv ved.
Du skal kunne føle dig tryg i forholdet til din kæreste, og hvis du føler, at dine grænser bliver overtrådt med han fx under sex pludselig tager kondomet af, vil jeg anbefale dig at tage en god og alvorlig samtale med ham om hvorvidt han har overtrådt din grænse. Du kan gøre det ansigt til ansigt eller skrive en besked til ham, det afhænger af hvad du er mest komfortabel med.
Det kan måske også være din kæreste har misforstået noget, og tror at det bare er sjov og jokes, men sådan er det bare ikke for dig, så det må du endelig sige til ham.
Hvis han forsætter med jokes eller forsat har grænseoverskridende adfærd der gør dig ubehagelig til mode, så må du overveje om jeres forhold er et sundt fir dig at være i, for det er ikke rart at være sammen med en fyr, som ikle respektere ens grænser eller følelser.
Håber mit skriv kan hjælpe dig lidt, og jeg vil sende en masse positiv energi i din retning.
Venlig hilsen Kylie.