Beskyttelse efter 7 dages pause
brevkassespørgsmål af
Pige på 19
19 år
Jeg har været på forlænget P pille cyklus i 4 måneder, hvor jeg så får en gennembrudsblødning. Min læge anbefaler at jeg tog en 7 dages p pille fri pause og så forsætter igen derefter. Dog er jeg usikker på om jeg stadig er beskyttet efter de 7 dage, da jeg havde læst at man skulle have ekstra prævention i yderligere 7 dage. Kan det passe?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du har fået en gennemsbrudsblødning på p-piller.
Man kan sige, at det er kroppens måde at fortælle dig at et er på tide med en pillefri periode. Sålænge den pillefri periode ikke er mere end 7 dage er du fortsat beskyttet mod graviditet.
Fremadrettet kan du vælge f.eks at tage 3 pakker og så holde en pause. Dette hvis du gerne vil styre det lidt mere og undgå at der kommer en gennembrudsblødning hvor du ikke venter det.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten