Jomfru

brevkassespørgsmål

Jomfru

brevkassespørgsmål af
Amalie
16 år

Jeg har givet en fyr; jeg godt kunne lide et blowjob. Jeg har dog fundet ud af at det ikke skal være os. Er jeg stadig jomfru???

Svar:

Hej Amalie

Tak for dit spørgsmål!

Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt forvirret omkring det. Det er da lidt træls for dig, at det ikke skulle være jer alligevel. Det lyder godt til, at du har mærket efter, og det er også det helt rigtige at gøre.

Jomfruhinden

Du skriver, at du har givet fyren et blowjob, og du vil derfor høre om, du stadigvæk er jomfru? Jeg kan godt forstå, hvis det gør dig lidt forvirret, der kan nemlig være mange forskellige holdninger til, hvornår man er jomfru. Man bruger dog ofte betegnelsen jomfru, især om kvinder, der endnu ikke har mistet deres mødom. Der er rigtig mange forskellige navne og myter omkring jomfruhinden eller kønskransen, som man er begyndt at kalde den. Der er altså tale om en slimhindefold, som sidder i en krans ved det snævreste sted i skedeingangen. Det er også derfor, at man har valgt at benytte kønkrans i stedet for, da det ikke fører til så mange misforståelser. Kønskransen kan briste, men det kan der være flere årsager til. Det kan f.eks. være i forbindelse menstraution, når man bruger en tampon, men det kan også være en finger eller en penis, som mange nok forbinder det med, altså det at have sex. Det gør det jo kun mere forvirrende, så forstår godt, hvis det er svært at finde ud af.

Sex eller petting?

Som udgangspunkt siger man, at en person er jomfru, hvis man ikke har haft samleje, altså sex. Det vil sige, at der er tale om et seksuelt samvær mellem to personer, hvor der sker en indtrængning af penis i skeden.
Du skriver, at du har givet fyren et blowjob. Det vil man kalde petting på engelsk, eller kæleri på dansk. Det betyder, at man godt kan lave noget seksuelt med en fyr, men fortsat være jomfru. Petting kan være mange ting, men man siger, at det er, når man kysser, kæler eller leger med hinandens kroppe eller kønsdele. Det er samtidigt en rigtig god måde, hvor man kan lære hinandens kroppe og lyster på, inden man måske er rigtig klar til at have sex. Det bruger man nemlig som forspil til sex, altså en slags opvarmning.

Det rette tidspunkt

Fylder spørgsmålet omkring, hvorvidt du er jomfru meget for dig? Hvis ja, så er det helt i orden. Du må bare ikke føle dig presset til at gøre noget, som du ikke føler dig klar til. Man kan måske føle sig lidt presset, når andre i ens omgangskreds måske har haft sex for første gang, eller måske snakker man meget om det. Det er jo både nyt og spændende for rigtig mange, så det er du ikke den eneste, der synes det. Det kan samtidig også være lidt overvældende, fordi man kan være usikker på flere ting. Der kan være mange tanker omkring det, at have sex for første gang og det at man er jomfru. Det kan være, at man synes, det er pinligt, når andre har prøvet det. Det kan også være, at man føler, man skal gøre det inden, man måske rigtig er klar til det - at det skal overståes. Det er for det første ikke pinligt at være jomfru, man skal føle sig klar til det og have en god fornemmelse omkring det. For det andet, så håber jeg ikke, at du føler et stort pres fra andre eller måske vigtigst af alt dig selv! Den første gang man skal have sex, skal helst være en rigtig god oplevlese for begge, hvor man føler sig tryg og godt tilpas ved situationen.

Det er intet i vejen med at vente, lytte til sig selv og mærke efter. Det er faktisk det bedste, du kan gøre. Det kommer helt sikkert et tidspunkt, hvor du har fundet den rigtige og føler dig klar til det. Det kan tage lidt tid, men det er helt sikkert ventetiden værd!

Jeg håber, jeg fik svaret på dit spørgsmål.

De bedste hilsner,

Nikita.

Nikitas billede
Nikita fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål