Sexuel traume
brevkassespørgsmål af
Frida
17 år
Da jeg var lille(5 år) blev jeg kysset på af en voksen i mit liv, jeg troede, jeg kunne stole på. Ikke bare et kindkys, nej, han bad mig om at snave ham. Jeg havde ikke noget imod det dengang, og tænkte ikke meget over det. Men nu da jeg er ældre og har prøvet at kysse flere, får jeg hver gang flashbacks til ham den voksne, der kyssede mig, da jeg var 5. Det er virkelig ubehageligt, og selvom jeg kan lide den person, jeg kysser nu, kan jeg ikke stoppe med at tænke på ham. Det har gjort, at jeg siden mit “rigtige” første kys, hvor jeg også oplevede flashbacks, slet ikke er blevet tændt eller haft lyst til at kysse eller have sex. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, eller om jeg måske i al uvidenhed er asexuel.

Svar:
Kære Frida
Velkommen til Brevkassen. Godt, at du skriver her. Det er noget tungt at gå alene med den oplevelse, du har haft. Jeg kan godt forstå, hvis det fylder meget for dig. Det er en meget grænseoverskridende oplevelse, som du har været ude for af en voksen, som du havde tillid til.
Først og fremmest vil jeg gerne råde dig til at snakke med nogen om din oplevelse, og hvordan den påvirker dig i dag. Oplevelsen var ikke noget, som du hverken kunne styre eller noget, som burde ske for en pige på 5 år, der har fuld tillid til de voksne. Derfor synes jeg ikke, du skal være flov over den. Det kan være rart, at få det sagt højt, hvis du har nogle voksne, en god veninde eller måske en kæreste, som du kan tale med.
Det vi siger højt, giver os styrke og kræfter til at komme videre. Det, der skete, står ikke til at ændre, men når der snakkes om det, vil det få en plads og blive taget alvorligt. Måske der er andre, der har oplevet det samme som dig eller noget lignende? Eller måske det er vigtigt for dig at dele med en, som ikke kender dig privat, da det måske er svært at dele? Det kan fx være din læge eller måske en psykolog?
Det er vigtigt at kunne mærke sin seksualitet - uanset om man mærker den som lyst eller ulyst. Du oplever, at du tænker tilbage, når du kysser og mister lysten til at kysse og have sex. Det er ikke ualmindeligt at mærke lysten til sex komme og gå, da der også kan være andre følelser på spil så som tiltrækning eller humør. Men det kan også være den oplevelse du havde som barn, som forhindrer dig i at mærke din lyst.
Du spekulerer selv over, om du mon er aseksuel. Aseksualitet er en mangel på interesse og lyst til sex. Sommetider anses det for en mangel på seksuel orientering. Aseksualitet er forskellig fra seksuel afholdenhed og cølibat, som er bevidste valg. En aseksuel person oplever ikke seksuel tiltrækning til andre. Som jeg forstår det, var der en lyst til at kysse før, som nu forhindres af, at kys fremkalder nogle minder fra, da du blev kysset på af en voksen mand. Noget, som skulle være dejligt og spændende for dig, bliver nærmest forstyrret af fortidens oplevelse, og så forsvinder lysten. Måske du ikke er aseksuel? Måske oplevelsen blot først har fået betydning nu, hvor du er begyndt at være seksuelt aktiv?
Jeg håber, at du kan tale med nogen om det og få sat ord på dine følelser omkring den oplevelse. Du er velkommen til at skrive her i brevkassen igen, hvis du har behov for det. Men du kan også sende SMS til Cyberhus og få rådgivning der, hvis du har brug for det. Nummeret er 2580 6060, og ligesom her i brevkassen kan du være helt anonym - vi kan ikke se dit telefonnummer eller andre oplysninger om dig.
De bedste hilsner fra Lærke