Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Jeg vil gerne havde bøjle
brevkassespørgsmål af
Liva
15 år
Hej jeg er en pige på 15 år
jeg er ikke specielt glade for mine tænder, og kunne godt tænke mig bøjle. Mine forældre ved det godt og vi har været og spørge om det en gang før men de sagde nej!!!. Det er 1 år siden nu, og vil virkelig gerne havde togskinner både for oven og for neden.
Mange for min klase har også fået rettet deres tænder og vil også havde mine rettet, men tandlægerne gider ikke at give mig dem på!!
Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej Liva,
Tak for dit spørgsmål.
Du er langt fra alene om at have et ønske om at få rettet tænder. Vi får rigtig mange spørgsmål fra unge mennesker, der gerne vil have bøjle fordi de ikke synes, at de er glade for deres tænder.
Sundhedsstyrelsen har lavet regler for, hvilke tandstillingsfejl man kan få rettet gratis i børne- og ungdomstandplejen. Når specialtandlægen("bøjletandlægen") vurderer ud fra disse regler, om du skal have et tilbud om at få rettet tænder i den kommunale tandpleje, så vurderer de, om du kan tage skade af din tandstilling som voksen. Hvis det ikke er tilfældet, så får man ikke tilbudt tandregulering.
Jeg synes derfor, at du og dine forældre skal booke en tid hos specialtandlægen og bede om en forklaring på, hvorfor du ikke kan få det tilbudt. Til samtalen kan du fortælle, hvad det er der generer dig ved din tandstilling. Det er så op til specialtandlægen at vurdere, om du kan få tilbudt behandling alligevel. Hvis du stadig ikke kan få tilbudt behandling, så spørg, hvilken slags bøjlebehandling der kan løse dit problem og hvad det ca. vil koste at få det rettet hos en privat specialtandlæge, hvis du og dine forældre er enige om, at det er noget, som I kunne tænke jer at få gjort. Det er dog som regel temmeligt kostbart at få rettet tænder og kan sjældent gøres for mindre end 10.000 kr. De fleste bøjlebehandlinger med togskinner i både over- og underkæbe koster mellem 30.000 og 40.000 kr.
Du skriver ikke, hvad det er der generer dig ved din tandstilling. Måske er det kun dig selv, der ser et behov for at få dem rettet. Det er måske også noget, som du kunne arbejde lidt med. Du kan prøve at se, om de af dine klassekammerater, der ikke har fået rettet tænder har helt "perfekte" tænder, eller om de har mindre tandstillingsfejl, som du aldrig har bemærket før. Mange teenagere ser "fejl" hos sig selv, som ingen andre bemærker og som betyder noget i en periode, men bliver helt ligegyldigt med tiden. Da jeg jo ikke kan se, hvordan din tandstilling er og ikke kender dig, så ved jeg ikke om det er sådan du har det - også med andre ting ved dig selv - men det var da nogle tanker værd :-)
Held og lykke med at finde ud af det!
Bedste hilsner
BirgitteS, tandlæge.