Livet
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
hej jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, jeg ved ikke lige hvad jeg forventer ved at skrive her men jeg bliver nød til at komme ud med det på den ene eller anden måde.
jeg er i et forhold med en som jeg startet med at være glad for, men det viste sig at han er syg i hovedet. han gør mig så tit græde færdig, han køre psykisk på mig. jeg er ret svag psykisk i forvejen, jeg er cutter og jeg drikker til tider for bare at glemme alt. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg har ret svært ved at holde alt ting hemmeligt men hvis jeg siger noget om forholdet til nogen så får han et flip og det går ud over mig, sidst smed ham mig ned i sengen, han tog kvælertag på mig og efter det holdte han mig nede så jeg fik et blåtmærke på hver overarm mens han skreg mig ind i hovedet. efter det rejste jeg mig op og så spyttet han på mig, han pakket hans ting og jeg ga ham hans mobiloplader, det blev han sur over så han tog den og tyret den ind i mit tv som gik i stykker. jeg ville bare hjælpe ham med at pakke for jeg ville gerne have han skulle gå, desværre så gik han ikke. efter et stykke tid hvor han faldt ned på jorden igen så sagde jeg til ham at jeg gerne vil have han går, han pakket så de sidste ting, han gik mod døren men han åbnet den aldrig, han kigget på mig og sagde ¨mener du virkelig det¨ jeg sagde ja det gør jeg. han lagde så sin taske og så gik han over til mig for at snakke, han lovet at han aldrig ville gøre mig noget igen osv jeg ville stadig gerne have han skulle gå men det gjorde han ikke. 2 uger efter det så købte han en ring roser og han inviteret mig ud og spise som en undskyldning. 1 uge efter det så skulle vi hjem hos ham, på vejen ned til stationen begyndte han at snakke om min far, han har kun mødt min far 2 gange, han sagde at han godt kunne banke min far, jeg blev så sur over at han kommer med sådan en udtalelse men det forstår han ikke, han bliver ved med at køre på min far, han kalder min far for pedrofil, min far er på ingen måde pedrofil og så blev jeg mere sur på ham, jeg bad ham flere gange om at stoppe med at snakke sådan om min far men det fattet han ikke, han blev ved. han sagde at han kalder min far pedrofil pga min far engang har slået mig da jeg var lille ca 10 år, min far har alrdig slået mig som sådan, det han hentyder til er en fejl, min far ville slå ind i sofaen pga han blev irriteret over jeg ikke kunne finde ud af lektierne, han snittet mig med en fejl og jeg fik et blårtmæke men det var ikke hans mening. men kæresten gider ikke lytte han siger at min far er klam på bagrund af det, jeg sagde så til kæresten at han jo selv har fortalt at hans mor har slået ham med en bøjle, så hun er måske også pedrofil i hans øjne ? det blev han så mega sur over og så begyndte han at true mig med at skyde min far, han har adgang til våben hans bror sidder sjovt nok også inde for mord. jeg tør ikke fortælle til det til nogen, jeg er bange for hvad han kunne finde på, jeg vil ikke være sammen med ham men ved ikke hvordan jeg skal slå op med ham, jeg har prøvet at slå op med ham men han forstår det ikke, jeg er bange for at det sker på den forkerte måde, jeg er bange for at han bliver sur og måske gør mig eller endnu være min familie noget, min familie ved godt der forgår noget, de ved ikke helt præcist hvad. min familie vil også gerne have at jeg dropper ham, de kan se hvor meget jeg har ændret mig i den korte tid jeg har været sammen med ham ( 4 måneder) de kan se hvor trist og bange jeg er men de har ingen ide om hvorfor.

Svar:
Kæreste dig,
Det er en meget ubehagelig situation, du beskriver, at du står i, derfor er det også rigtig vigtigt, at du skriver.
Først og fremmest, så er det helt helt forkert, det din kæreste gør - ikke bare forkert, men også ulovligt. Din kæreste udover både fysisk og psykisk vold på dig og begge kan straffes med fængsel. Derudover er det enormt traumatiserende og voldsomt for dig, og det kan virkelig påvirke dig psykisk. Derfor er det meget vigtigt, at du kommer ud af forholdet hurtigst muligt. Jeg synes, det er rigtig flot, at du før har bedt ham pakke sine ting og gå, for jeg kan sagtens forstå, at du er rigtig bange for ham. Fordi at han allerede har været fysisk voldelig mod dig, er der en reel risiko for, at han kunne gøre det igen, og det er super vigtigt, at du kontakter politiet, hvis det sker.
Det kan være helt enormt svært at forlade en voldelig kæreste, af flere forskellige årsager. Både fordi de kontrollerer én psykisk, men også fordi man er frygtelig bange for, hvad de kan finde på at gøre. Men man SKAL væk, og det skal du også. Det kan være svært at overskue, hvad man skal gøre og hvor man skal starte. Du kan se en liste over forskellige muligheder for at handle her. Og jeg vil også nævne nogle af dem nedenfor:
I Danmark har vi mange forskellige krisecentre for kvinder, hvor man kan søge tilflugt og være i sikkerhed. Du kan se en liste over kvindekrisecentre her - du kan altid prøve at ringe og få rådgivning af dem.
Du kan læse mere om vold og psykisk vold, samt få telefonisk rådgivning her og her. Du kan også se en oversigt over andre rådgivningstilbud her. Du kan også få online rådgivning her
Jeg håber virkelig for dig, at du får den hjælp, du har brug for, og hurtigst muligt kommer ud af forholdet. Husk, at det ikke er din skyld, det der sker, og at du fortjener meget meget bedre.
Kom endelig forbi vores chat, hvis du har brug for at snakke, og du må altid skrive her igen også. Al held og lykke og støtte til dig.
Sophie