Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Mine tænder rykker sig
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg fik bøjle på i 2014 og mine tænder har siden da rettet sig ret hurtigt. Fik den så af i 2016 og mine tænder rykker sig hver dag, fra når jeg tager min natbøjle af til når jeg tager den på, kan jeg mærke stor forskel. Tandlægerne siger at det er fordi jeg ikke bruger min natbøjle, hvilket jeg gør hver dag for at undgå de rykker sig alt for meget. Men tandlægerne tror ikke på mig, ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål om tænder der rykker sig. Jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig.
Eftersom jeg ikke kan se dine tænder i brevkassen, kan jeg ikke svare dig helt konkret på, om det du beskriver er et problem - set med tandlægeøjne.
Den første konstatering er, at du stadig vokser i dine kæber. Det betyder at dine tænder stadig skal rykke sig en lille smule for at blive ved med at passe sammen. Normalt er det ikke ret meget. Og normalt kan efterbøjlerne godt fungere alligevel.
Jeg plejer at beskrive det sådan for de unge, jeg møder, at det er OK at bøjlen presser på tænderne i nogle minutter efter de har taget den på. Men hvis den bliver ved med at trykke/presse/gøre ondt længere, så er der måske noget, der flytter sig.
Så kan det hjælpe at bruge natbøjlen mere - altså ikke kun om natten, men også nogle timer om dagen. På den anden side plejer man at holde op med at bruge natbøjlen efter et par år - så hos mig ville de fleste blive bedt om at holde op med at bruge natbøjlen.
Jeg kan se, at det er godt 2 år siden du har fået dine bøjler af. Og jeg tænker, det er mærkeligt at det stadigvæk er et problem for dig. Der er den mulighed at du er rigtig god til at mærke dig selv og derfor reagerer du på noget andre ikke ville bekymre sig om. Sådan forstået at det kan være helt i orden, sådan som det er.
Jeg spekulerer på, om de flytter sig så meget, at du kan se, at dine tænder flytter sig. Altså om de står anderledes nu end lige da du fik bøjlerne af? Eller om det kun er noget du kan mærke, når du tager natbøjlen på?
Det er lidt det samme de, der har en bidskinne, kan mærke. Altså at skinnen presser på tænderne hver aften, når de tager den på. Det er fordi tænderne rykker sig en lille bitte smule, men ikke noget der betyder noget.
Som du kan læse her, så er det ikke så enkelt.
Mit råd til dig er at tage en snak med din bøjletandlæge og forklare om dine overvejelser og bekymringer. Og spørge om der - set med tandlægens øjne - er noget problem. Måske skal du have en ny natbøjle. Måske skal du holde op med at bruge den du har. Men du kan kun finde ud af det ved at snakke med dem. Hvis du tager udgangspunkt i, at du er bekymret og at du har behov for at få undersøgt, om der er et problem, så tænker jeg at de vil hjælpe dig.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge.