Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Rygning med holdebøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej
JEg har den her holdebøjle på da jeg næsten lige har fået bøjle af (omkring 1 månede siden). Jeg ved det er normalt man kun skal gå med den i 1 måned. Men på grund af jeg mangler 2 tænder ved siden af mine fortænder skal jeg gå med den i 2,5 måned. Men her kommer mit spørgsmål, jeg ved man ikke kan spise og drikke alkohol med den, uden og tage den af. Men det et stort problem for mig. Da jeg jo er 18 år og går i byen. Men kan jeg godt ryge lidt med den? Altså jeg snakker om 2-3 smøger, da jgég skal i byen her på lørdag? For ellers skal jeg stå og tage dem ud? Og mangler jo 2 tænder. Så er det okay og kan den holde til jeg ryger 2-3 smøger på en aften?
Tak på forhånd :))
- Signe

Svar:
Hej Signe
Tak for dit spørgsmål om rygning og holdebøjler. Du skriver du skal bruge den i 2 1/2 måned - gad vide om ikke du mener i 2 1/2 år - altså indtil du skal have erstatninger for de manglende 2 tænder? Det gør jo en forskel om det er små 3 måneder eller 30 måneder.
Hvis du ryger med den, så bliver den misfarvet (røget) - det er jo oplagt. Hvor hurtigt det går, er svært at sige. Men den vil jo også blive misfaret over tid, selv om du tager den ud, når du ryger, fordi andre ting, du putter i munden misfarver. Ihvertfald vil du ikke kunne se noget efter 2-3 smøger.
Du har ret i at den ikke kan tåle, at du spiser med den. Du risikerer meget nemt, at tænderne knækker af.
Med hensyn til farvningen du kan jo prøve dig frem og se, om den tager imod farve. Hvis den blive meget farvet, kan du få den renset hos tandlægen.
Hav en god aften i byen.
Niels Hansen, tandlæge