Jeg vil gerne flytte hjemmefra
brevkassespørgsmål af
Mia
16 år
Jeg er 16 år gammel og bor sammen med min mor og stedfar, jeg har ikke lyst til at bo hjemme, jeg vil gerne flytte ud, men jeg ved ikke hvor jeg skal tage hen, jeg arbejder fultid, men jeg har stadig ikke penge nok til at bo selv, og jeg har ikke nogen jeg kan flytte ind til. Jeg ved simpelhen ikke hvad jeg skal gøre

Svar:
Kære 16 årige pige.
Mange tak fordi du skriver ind.
Det lyder til at der er nogle ting derhjemme, som kan være rigtig svære for dig at være i.
Du fortæller dog ikke nærmere om, hvad der gør, at du ikke ønsker at bo hos dem. Jeg kunne godt være ret nysgerrig efter at høre, hvad der gør at du har det på den måde?
Det er svært, som 16 årig at flytte for sig selv, da der er mange jobs du ikke har mulighed for at få, ligesom at få SU normalt først er muligt når man bliver 18 år. Derudover er der også mange andre ting i det at bo alene. Der skal findes et sted at bo, sikres at du kan betale husleje, kunne lave mad, gøre rent og alt det praktiskte i at bo alene. Derfor vil kommunen skulle involveres hvis du skal hjælpes til at bo alene allerede nu. Derfor tænker jeg det kan være rigtig vigtigt, at du får talt med nogen om hvordan du går og har det, og om der kan gøres noget derhjemme, så du måske kunne have lyst til at blive boende hjemme.
Ved din mor fx at du har det på den her måde, eller nogen andre omkring dig?
Hvis der ikke er nogen der kender til, hvordan du går rundt og har det, vil jeg anbefale dig at du får talt med nogen. Det kan være et familiemedlem, eller nogen i dit netværk, som måske kan hjælpe dig videre. Her tænker jeg et voksent menneske, som har mulighed for reelt at hjælpe dig. Det kan også være din læge fx.
Alternativt kan det være muligt at kontakte www.headspace.dk og fysisk møde op hos dem og få nogle samtaler med deres rådgivere. De er vant til at tale med unge der har det svært. Derfor har de også mange muligheder i forhold til at kunne hjælpe. Fx hvis kommunen skal kontaktes, er det noget de kan hjælpe med, og finde ud af om du skal have støtte fra kommunen, for at kunne få det bedre.
Der er også mulighed for at kontakte børnetelefonen, som har en bisidderordning, som kan hjælpe i kontakten med kommunen og sikre at du får noget hjælp til hvordan du har det. De har mulighed for, sammen med dig, at holde møde med kommunen og finde ud af hvad der evt kan gøres.
Kender du mon www.gruppechat.dk ? Her kan du møde andre unge, og måske få sat lidt ord på hvordan du går rundt og har det, og på den måde blive lidt klogere på hvad du skal gøre herfra.
Jeg håber du finder en mulighed for at få hjælp, så det ikke skal være så svært at være dig.