Jeg ved ikke hvad jeg er til
brevkassespørgsmål af
Julia
10 år
Hej cyberhus. Jeg har tit været tiltrukket af drenge men ligepludselig, går det sådan lidt op for mig at jeg faktisk ret godt kan lide piger Men jeg kan bare ikke lide når jeg ikke har de samme interesser som drenge, men der er sådan mange piger jeg faktisk hellere vil ha' end jeg vil ha' drenge. Men er det underligt at bedre kunne lide sit eget køn, end det modsatte køn? Men jeg ved bare ikke om der er andre piger der har det sådan. For jeg mangler virkelig en kæreste. Kh Julia

Svar:
Kære Julia
Tusind tak for dit fine og ærlige brev. Hvor er det godt, at du skriver om det, du går og tænker på. Det lyder som om, du er meget nysgerrig på dine følelser lige nu, og det er helt normalt, især i din alder, hvor mange begynder at lægge mærke til både sig selv og andre på en ny måde.
Du spørger, om det er underligt bedre at kunne lide piger end drenge. Og nej, det er det slet ikke. Der er mange piger, der finder ud af, at de kan lide piger, og nogle mærker det tidligt, ligesom dig, mens andre finder ud af det senere. Nogle bliver forelskede i drenge, nogle i piger, og nogle i begge dele. Det vigtigste er, at du lytter til dine egne følelser og mærker, hvad der gør dig glad.
Det er også helt okay, hvis du nogle gange synes, det er svært ikke at have de samme interesser som drenge, eller hvis du føler dig lidt anderledes. Men du er ikke forkert, og du er bestemt ikke alene. Der er mange, der har det lidt som dig, også selvom de måske ikke siger det højt.
Og så skriver du, at du virkelig mangler en kæreste. Det er helt forståeligt at ønske sig en, der kan lide én og som man kan være tæt med. Men du har masser af tid til at finde ud af, hvem du er, og hvad du har lyst til. Der er ikke noget, du skal skynde dig med. Mange venter med at få kærester, til de bliver lidt ældre, og det er helt okay.
Det vigtigste lige nu er, at du ved, at dine følelser er helt normale. Du må godt kunne lide piger. Du må også godt være i tvivl. Der er ikke én rigtig måde at være på. Du er god, præcis som du er. Jeg håber, at mit svar har været en hjælp, og jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
De bedste hilsner
Kasper