Sexs
brevkassespørgsmål af
M
12 år
Hej jeg har en kæreste og elsker han maget men har kommet til at sige jeg har bollet får men har ik og ved ik hvad jeg skal gøre han er 14 jeg er 12 og snart 13 og følger mig slev klar og vil godt men er bange får at gøre noget forkert men har også bare lyst til det og har prøvet med finger men ved ik hvordan man gøre

Svar:
Kære M,
Tusind tak for dit brev. Det er helt naturligt at være nysgerrig på sex - og at lyve om, at man har gjort det før. Det kan tage lidt af frygten for det ukendte, når man siger, man har erfaring med det.
Det bedste råd jeg kan give dig er at vente indtil du er ældre - og til at I begge er over den seksuelle lavalder på 15 år. I en alder af 12 snart 13 kan man være uendelig nysgerrig på sex, samtidig med at man stadig er for ung og på ingen måde er fysisk og psykisk klar til konsekvenserne, der kan opstå ved sex. Jeg forstår virkelig godt, at sex og tanken om sex føles helt vidunderlig, og du er på ingen måde forkert, når du har de tanker og følelser.
Vores lovgivning omkring den seksuelle lavalder siger, at man ikke må have sex med en ung under 15 år. Loven er lavet for at sikre at voksne ikke har sex med børn og unge. Selvom det ikke er sådan for dig og din kæreste, synes jeg alligevel der er noget ret vigtigt omkring det her med de 15 år. Det er nemlig en alder man har valgt, fordi man vurderer, at det er her omkring man som ung er klar til at kunne tage stilling til sex. At det er her man er klar til at passe på sig selv, og sin partner så sex bliver en god oplevelse.
Og så er det faktisk også deromkring de fleste unge i danmark har sex første gang. Det er faktisk mere end 80 procent af alle unge, som først har sex efter de er fyldt 15 år, og flere og flere venter faktisk helt til de er voksne.
Så kære M, vent til I begge er over 15 år. I vil begge være bedre udviklet, have mere erfaring med at sige, hvad der føles godt og mindre godt, og I vil langt bedre overskue, hvis du skulle gå hen og blive gravid.
Når alt det er sagt, er det virkelig vigtigt for mig at understrege, at du ikke har gjort noget forkert ved at have lyst til sex og ved at føle dig klar. Heller ikke ved at skrive et brev til os om det. Og så er det heller ikke forkert, hvis du på egen hånd, alene, onanerer eller rører ved dig selv. Det er helt naturligt at have lyst, og mange har lyst langt før de er 15 år. Du er ikke forkert, kære M.
Frida fra Cyberhus