skal jeg droppe ud
brevkassespørgsmål af
P
19 år
Mit spørgsmål er egentligt mere at få nogle råd. Jeg er lige nu fuldtids sygemeldt fra min uddannelse, fordi jeg har det svært socialt og fagligt. Kort sagt har jeg altid brugt min energi på, at prøve at passe ind. Sandheden er bare, at der ikke er plads til mig og jeg nok aldrig har passet
ind. Og det er så okay man ikke gør det. Jeg har altid været en meget social pige. Meget extrovert. Min gymtid har udviklet mig negativt i løbet af tiden. Jeg er blevet meget passiv, tænker over ALT jeg siger, tier for det meste, har ingen selvtillid osv.
Jeg har nogle tætte veninder i min klasse, men selve hele energien og auraen dræner mig fuldstændig. Jeg græder næsten hver dag, når jeg er i skole. Jeg kan intet fagligt få ind, fordi alt rundt om forstyrre mig. Normalt er jeg glad for, at lære nye ting. Men ikke mere. Jeg havde i 2g en depression
og min psykolog mener mere jeg nu har en overbelastning overfor det sociale der er i klassen. Jeg har kæmpet i længe og prøvet så hårdt. Snakket med slverdens mennesker og skrevet med flere forskellige rådgivere osv. jeg har nu lidt over et halvt år tilbage og vil helst bare overleve, men jeg er bare
bange for jeg går fuldstændigt ned, hvis jeg fortsætter.
Jeg får mange forskellige råd. “Drop nu ud, der er så mange andre veje du kan male” “det vigtigste er at du har det godt, uddannelsen kommer bagefter”, “du er så tæt på, prøv at se om du kan kæmpe det sidste”, “ville det ikke være ærgeligt at droppe ud nu?
Spild af 3 år” - ja, jeg vil da give dem alle ret. Jeg ville ønske der var en der kom med et mirakel, fordi jeg har svært ved at tage en beslutning. Mest af alt ville jeg bare elske at flyve til et varmt land i 2 måneder. Få god mad. Finde et ligegyldigt arbejde, hvor der ikke stilles krav. Ligge på stranden og blive brun.
Egentligt har jeg ingen planer for fremtiden og hvad jeg vil. Det eneste jeg ved er, at jeg gerne vil hjælpe andre mennesker i mit fremtidige job <3 det giver mig livsenergi.
For mig var ønskescenariet, at jeg kunne fortsætte undervisningen online, men samtidig få studenterhuen med de andre. Faktisk har jeg stillet et borgerforslag om “online undervisning i 3g ved dokumenteret sygdom”. Tænk et scenarie, hvor 10 lærere sidder i København og underviser
befolkningen online det sidste år af gymnasietiden. Gymnasiet er et fysisk fremmøde og derfor synes jeg ikke forslaget skal gælde alle år, men hvor mange penge mister staten ikke lige, ved studerende der dropper ud pga. noget psykisk? Hvis alternativ er at sidde hjemmefra, hvorfor ikke få det op at
køre? Jeg kender flere unge der ville have glæde af lige præcis denne ide.
Hvad mener du jeg skal gøre???

Svar:
Kære P,
For det første vil jeg rose dig for at melde dig syg og passe på dig selv. Det er virkelig ikke nemt! Når jeg læser din brev får jeg også en oplevelse af, at du egentlig skammer dig over, at du ikke kan rumme det. Så det vil jeg lige hurtigt aflive - du har ikke noget at skamme dig over! Der er rigtig, rigtig mange, der slår sig socialt i gymnasiet og må finde en anden vej. Du er så stærk og så god, for du passer på dig selv!
Med hensyn til at droppe ud, så vil jeg råde dig til at passe på dig selv. Du skal tænke på, at uanset hvordan vi kigger på det, så er det dine 3g karakterer, der afspejler dine muligheder bagefter, og får du kun hevet de absolut minimum karakterer ind, fordi du er så presset, vil du skulle tage mange andre veje, når du engang ved, hvad du vil. Du kan ikke ændre på de karakterer, og de afgør så meget for dig. Det ville være synd, at dine karakterer afspejler, at du havde det så svært, at du kun lige med nød og næppe kom igennem - og de ikke afspejler hvor fagligt dygtig du egentlig er.
Vælger du at droppe ud, har du ikke "spildt" 3 år. Dine 2g karakterer gælder, og du kan søge ind på gym igen for at tage 3g, når du engang er klar. Du kan tale med gymnasiet om at droppe ud og komme tilbage næste år, hvor du bruger tiden på at komme dig og finde bedre måder at håndtere de psykiske udfordringer, du kæmper med. Oftest ser de hellere at eleven prøver igen fremfor at "spilde" tiden og ikke kunne gå til eksamen - eller at kunne gå til eksamen og kun lige akkurat bestå, når de ved, du kan mere.
Vælger du at blive, er spørgsmålet om du kan holde til det? Kan du holde til presset, det kræver af dig at færdiggøre det i det niveau, du egentlig kan? Og er det det du helst vil? Der er så mange andre veje du kan gå, der giver dig et job, og hvis du ikke umiddelbart har et drømmejob, du stræber efter, er det måske ikke stresset værd at gennemføre gym bare fordi det er det, man gør. På den anden side, at hvis du har svært ved at have "spildt" et år, så er det jo det værd at kæmpe for. Spørgsmålet er, hvad du mener er bedst for dig selv - ikke for andre. Ingen kan tage valget for dig, desværre. Heller ikke mig.
Du nævner, at dit fremtidige drømmejob er at hjælpe andre mennesker. Der tænker jeg, at du måske i stedet skal vælge at gå SOSU-vejen? Det er en erhvervsuddannelse, så den kræver slet ikke gym at komme ind, og du får løn under praktikken - og du er sikker på, at du får mulighed for at arbejde med mennesker i alle afskygninger. Der mangler virkelig, virkelig mange hænder indenfor faget, og der kommer du både til at arbejde med udsatte, ældre, unge, og alt imellem - og du gør en forskel hver eneste dag. Fra SOSU-vejen kan du hoppe videre til sygeplejersken, hvis du drømmer om at have mere sygepleje i hænderne. Som SOSU er du oftest aller tættest på de mest udsatte og dem med aller mindst støtte omkring dem, mens som sygeplejerske kommer du til at stå med liv i hænderne, når ingen andre kan. Det er måske den vej, du egentlig søger?
Uanset hvad, så vil jeg understrege, at det er dit liv. Der findes ikke spildte dage, og der findes ikke spildte år. År er tid levet og lært, og du kan altid gå tilbage, og du kan altid finde andre veje. Du kan ikke fejle dit eget liv ved at tage en beslutning, og du skal nok finde en vej frem uanset hvilket valg du tager. Du er modig! Du er et menneske fyldt med mod, og hold fast i det og dig selv. Det er okay at droppe ud, og det er okay at blive, og det er okay at være i tvivl. Det eneste der gælder er, hvad der føles rigtigt for dig - ikke for alle andre. Kun for dig. Det er dit liv, og det er dig, der skal leve med valget. Husk på det, kære P.
Frida fra Cyberhus.