Jeg mangler et sidste skub til at gøre det forbi med ham
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg er en kvnde på 23.
Jeg har først for et år siden, begyndt at have seksuelle forhold. I starten var de dejlige, ligeværdige og føltes som aktive tilvalg på mine egne præmisser. Men initimiteten føltes næsten vanedannende. Senere har jeg haft svært ved at afvise mænd, som var interresserede i mig. Langsomt har jeg fået vendt det, så jeg nu engagerer mig i mænd, jeg egentlig ikke tænder på og seksuelle aktiviteter, som ikke stemmer overens med min seksualitet. Jeg føler jeg skal træde ud af mig selv og sætte mig ved siden af mig selv, og samtidig føler jeg ikke at jeg kan stoppe. Det er oftest, at jeg engegerer mig i mænd, som findes i mine netværker, som er sårbare og som jeg forvejen deler tanker og er på venskabelig fod med. Når de åbenbarer, at de er interrreserede, flyder jeg ligesom bare med. Lige nu ser jeg en, som er i et åbent forhold og tænder på hård og meget dominerende sex. Vores relationer rummer meget snak om de ting, som er skrøbelige, intime og jeg deler meget ud af mig selv. Netop derfor synes det ekstra svært at stoppe. Jeg føler at jeg ville såre ham, hvis jeg gik fra ham og at han ville tro jeg ikke kunne lide ham. Endnu værre ville det være at sige sandheden; at jeg ikke har lyst til at være i et åbent forhold og at jeg tænder på kærlig berøring, skrøbelighed og hengivenhed, når jeg har sex. Jeg føler, jeg har løjet overfor ham med min krop igennem de sidste 4 måneder. Men jeg føler mig fremmed for mig selv og mit hoved fysisk splittet, hver gang jeg har været sammen med ham. Jeg håber hele tiden, at der vil gå lang tid før vi ses næste gang og at han vil bare vil miste interressen, men det ender altid med at vi ses.
Jeg tænker måske at sige det, let barberet, men ellers som det er;
at jeg har lyst til at trække sex ud af vores relation.
Men hvad tænker i?
Jeg har så meget brug for bare at være lidt i mig selv og være alene i verden.

Svar:
Kæreste dig,
Hvor er det godt sat ord på. Jeg synes, du beskriver nogle helt vildt svære, men meget meget vigtige følelser her. Som jeg læser det, har du virkelig gjort dig nogle tanker om det her og mærket godt efter i dig selv. Derfor er jeg også helt overbevist om, at du godt ved, hvad du skal gøre her - og måske derfor også godt ved, hvad jeg kommer til at skrive til dig. Jeg vil dog alligevel rigtig gerne dele mine tanker med dig, for jeg kan sagtens forestille mig og forstå, hvordan du har det. Faktisk tror jeg ikke, at det er unormalt at have det som du, overhovedet. Jeg tror, mange har sex for intimitetens skyld, og jeg tror rigtig mange går med til nogle seksuelle ting deres partner vil, selvom de godt kan mærke indeni, at de faktisk ikke rigtig bryder sig om det. Det er der sådan set nogle rigtig vigtige læringer i, for det er også en måde at finde ud af, hvad man kan lide, hvad man søger og hvad man ønsker med sex. Som jeg læser din besked, har du allerede tænkt meget over netop dette. Du er også selv nået frem til, at den mand du ser lige nu ikke giver dig de ting, du kan lide, søger eller ønsker. Det er okay. Det er faktisk en præmis for romantiske og seksuelle relationer. De fungerer ikke alle sammen, og det er også det der gør, at det føles så fantastisk, når man pludselig finder én der gør. Som du beskriver dine følelser for denne mand, så lyder det ikke som om det fungerer. Overhovedet. For dig i hvert fald. Det er så vanvittig vigtigt, at du husker dig selv her. Man skal ALDRIG have sex, man ikke har lyst til. Du skal være det vigtigste for dig selv her, for du skal leve resten af dit liv med dig selv. Du skriver så tydeligt her til mig, hvad du kan lide, søger og ønsker, og jeg synes, det er så vigtigt, at du forfølger det, for du fortjener alt det. Det er vigtigt for mig at understrege. Du fortjener det, du kan lide, søger og ønsker - både seksuelt og romantisk. Og det må man godt sige til sine partnere. Det kan selvfølgelig være svært, og jeg tror det kan være en livslang øvelse at lære at sige det direkte på den måde. Men hvis ikke du siger det, så er du ikke glad og så er han altså heller ikke glad. Han kan jo også lide noget, søger noget og ønsker noget bestemt, som han også fortjener at finde. Hvis I ikke kan give det til hinanden, så er det bedre, at I finder det i nogle andre. Giver det mening? Min pointe er også her lidt, at du ender det med ham også for hans skyld. Din tid med ham har været en læring, hvor du virkelig har indset, hvad det er DU vil. Du behøver ikke se det som, at du har løjet for ham, for du har prøvet nogle ting af og det må man godt. Jeg tror, han ville sætte pris på at høre sandheden og forstå, at I måske bare ikke passer helt sammen. Du kan sagtens sige til ham, at du søger en anden slags relation, men har nydt at være tæt med ham. Måske den samtale faktisk kan blive virkelig god for jer begge?
Jeg synes, det er så mega stærkt, det du skriver til sidst. At du bare har brug for at være lidt i dig selv og være alene i verden. Det er helt okay. De perioder, tror jeg alle har. Du er igang med at finde dig selv, du er på en rejse, hvor du prøver forskellige relationer og personer af - det er en del af den rejse. Det er den måde, vi finder os selv på. Det kan være hårdt, for man kan være nødt til at såre nogle på turen, men det er en præmis. Og vigtigst af alt er, at du ikke sårer dig selv. Så lyt du bare til alt det, du her så tydeligt har skrevet til mig. Måske det kan være rart for dig netop at være alene lidt og vente på, at du en dag møder én, som DU faktisk bliver vild med og må opsøge? Vente på at du møder én, hvor du ikke træder ud af dig selv, men måske føler, du faktisk træder ind i dig selv sammen med den person? Den relation fortjener du nemlig. Og det er okay at vente på den og prøve nogle ting af i mellemtiden.
Som jeg skrev tidligere, tror jeg mange kender til de følelser du har. Også det med ligesom bare at flyde lidt med og være sammen med dem, som er interesserede i os. Jeg tror, det kan tage mange år med mange forskellige partnere og dates og så videre, før man rigtig lærer, hvad det er for nogle følelser, der skal være der, for at man skal være i relationen. Giver det mening? Nogle gange kan det være helt svært at mærke, hvad man selv føler, hvis den anden føler helt vildt meget. Man kan også blive så smigret af, at en anden kan lide én, at man måske glemmer at mærke efter, hvad man egentlig selv føler. Det tror jeg, er en rigtig vigtig ting at øve sig på. Det kan man for eksempel gøre ved at være alene lidt, tror jeg. Og ved at være meget bevidst, når man møder mennesker. Tag den med ro og mærk efter i dig selv. Find kærligheden til dig selv også, date dig selv. Jeg er helt sikker på, at det er sundt for alle at tage den slags pauser.
Jeg håber virkelig, du kan bruge mit svar, at det hele løser sig, og at du elsker dig selv lidt den kommende periode. Så lover jeg dig, at du finder den store kærlighed en dag. Skriv endelig igen eller kom forbi chatten.
Kærlig hilsen
Sophie