Forelskelse

brevkassespørgsmål

Forelskelse

brevkassespørgsmål af
Magnus
11 år
Oprettet 3 år 8 måneder siden

Hejsa, jeg er en dreng på 11. Som er død forelsket i en pige. Jeg har kendt hende i 2 snart 3 år. Vi går i klasse sammen. Nå men det jeg vil skrive var.

Jeg er forelsket i den sødeste og mega flot pige i min klasse. Jeg siger det ikke til nogle i min klasse, da jeg ved jeg ville blive gjordt til grin. Jeg har kysset hende 1 gang. Det var hendes ide. Og tror derfor godt hun kan lide mig, men det er 1-1,5 år siden. Jeg har haft følelser for hende siden, jeg så hende for første gang. Hun har også haft følelser for mig. Men det ved jeg ikke om hun har mere. Jeg vil virkelig gerne spørge hende om vi skal være kærester, men jeg kan ikke få mig selv til det, da jeg ved det er normalt. Men er bange for at hun afviser mig. Jeg har gentagende gange, tænkt mig at spørge om vi skulle være kærester, men hun har sine 2 venner med i frikvarterne, som gør det umuligt for mig at snakke med hende, for sidste gang jeg gjorde noget med den her pige, endte det med at hele klassen fandt ud af det. Jeg syntes det var super pinligt. Men jeg vil meget gerne være kærester med hende, men jeg kan ikke få mig selv til at skrive/sige det. Jeg overvejer at skrive en besked, om vi kan mødes et sted sammen helt alene, hvor så jeg ville spørge hende.

Med venlig hilsen, Magnus den mega forelskede dreng.

Svar:

Kære Magnus.

Hvor er det skønt at høre, at du er mega forelsket i en pige fra din klasse. Det lyder også dejligt, at hun har haft følelser for dig, og at I har kysset på hendes initiativ. Det er allerede et godt udgangspunkt I har, når I begge to har vist interesse for hinanden. Forelskelse kan føles virkelig godt, men kan samtidig også være forvirrende og måske lidt pinlig og gøre én meget usikker, som du også selv beskriver det.

Du fortæller, at du meget gerne vil være kærester med pigen du er forelkset i, og du spørger, hvordan du skal spørge hende, om I skal være kærester. Det er rigtig dejligt at være forelsket, så jeg kan godt forstå, at du gerne vil vide, hvordan du kan spørge hende, om I skal være kærester. Men det kan være godt være lidt svært at vide, hvordan den bedste måde er at spørge på, uden at det bliver pinligt, og uden at der er andre fra klassen der hører det eller finder ud af det.

Du fortæller, at I allerede har kysset en gang, og som sagt er det allerede et godt udgangspunkt for, at der måske kan ske noget mere mellem jer. Men det kan alligevel føles som et virkelig stort spring, at gå fra at være forelsket i en og til at man rent faktisk spørger, om man skal være kærester, og der er som sådan ikke nogen forkert eller rigtig måde at gøre det på.

Jeg kan godt forstå, at du synes at det virker umuligt at snakke med hende i frikvartererne, hvis hun altid går rundt med to af sine venner. Derfor synes jeg at dit eget forslag med at skrive en besked til hende og spørge om I kan mødes et sted alene, lyder som en rigtig god idé. Du kan for eksempel skrive en besked til hende og spørge om I skal mødes et sted efter skole, eller et helt andet sted en eftermiddag eller aften, eller måske i en weekend.

Hvis hun har lyst til at I skal mødes kan du overveje, at starte med at fortælle hende, at du synes rigtig godt om hende, og måske fortælle nogle af de ting, som du godt kan lide ved hende. Så kan du prøve at spørge hende, om hun har det på samme måde som dig, og hvis hun siger ja, kan du spørge hende ligeud, om I så skal være kærester? Ved at du spørger hende først, om hun også godt kan lide dig, inden du spørger, om I skal være kærester, vil du måske få en idé om, hvordan hun har det med dig. Og hvis hun så har det på samme måde som dig, vil der nok være en god chance for, at hun også gerne vil være kærester med dig. Så det kan måske være lidt lettere at spørge, når man ved hvordan den anden person har det.

Der er selvfølgelig en mulighed for, at hun ikke har det på helt samme måde som dig, også selvom at I har kysset, og det kan være rigtig hårdt at få at vide. Følelser er lidt en mærkelig størrelse, og desværre er det svært at bestemme over dem, særligt når det kommer til forelskelse. Men det er ofte rarest at være afklaret om, hvordan den anden har det med en, end at gå og vente og spekulere. Så selvom det måske kan virke svært og akavet bare at spørge hende ligeud, kan du prøve at tænke på, hvor rart du vil have det bagefter ved at vide det, så du ikke længere skal gå og være i tvivl om, om hun også er forelsket i dig og også gerne vil være kærester med dig.

Jeg håber, at det lykkes for dig og held og lykke med det.

De bedste sommerhilsner fra

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål