jeg har virkelig svært ved at en bruge tampon
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg er en pige på 13, som har haft menstruation, i snart et år. Og har i lang tid, prøvet at bruge tampon men det er aldrig lykkes.  Jeg er en maget aktiv pige, som træner vær dag og danser på konkurrence niveau. Mange af mine vendiner bruger bind men nogel af mine bedste vendiner bruger tampon. Jeg hader selv bind, og synes det er træls og jeg føler mig utilpas med det på. Jeg har læst og set mange vidioer på youtube omkring hvordan man putter en tampon op, og snakker maget med mine vendiner om det. De siger alle sammen at det er så nemt, og den næsten bare ryger op af sig selv men sådan er det ik for mig. Det er som om den bare ikke gider at komme op, og når jeg står med et ben op på toilette og det andet på gulvet gør det ondt og når jeg bare sidder på toilettet gider den heler ikke komme op . Det strasser mig at det snart er sommer fordi jeg elsker at bade og jeg stadig ikke har lært det. Jeg bruger tampax med inførningsfylser og det er den mindest af dem alle, og jeg prøver på de dage hvor jeg bløder aller mest. Men det er aldrig lykkes jeg ved ikke om jeg gør det forkert, men jeg tager den hen til der hvor min skede er. Og prøver at putte den op, med en lidt skrå vinkel men det den kan bare ikke komme helt op.  jeg sidder ned på toilettet eller står op og går lidt ned i knæene men der sker intet. jeg har tænkt flere gange om der er noget galt med mig og hvorfor den ikke gider at komme op jeg har også snakket med min mor flere gange om det og hun har spurgt om jeg vil prøve at blive undersøgt der nede men det har jeg bare ikke løst til det virker så grænseoverskridne og pinligt. men er der noget galt med mig og gør jeg det overhovedt rigtigt og hvordan skal man så gøre det?

Svar:
Hej du
Tusind tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil lære at bruge tamponer, da det kan være med til at give en anden frihed, som bind ikke giver, og særligt når du dyrker sport på højt niveau. Men jeg tænker også, at det er vigtigt, at du ved, at det også er helt okay ikke at bruge tamponer, også selvom man kan, og selvom ens bedste veninder bruger det. Det handler mere om at finde en løsning, som fungerer for dig, og som du er glad for.
Det lyder som om, du har prøvet mange forskellige mulige løsninger allerede for at kunne bruge tampon. Men jeg bliver lidt nysgerrig på, om du husker at få slappet af i dit underliv, når du sætter tamponen op? Nogle gange når ting ikke fungerer, som man gerne vil have, kan man blive frustreret og måske endda lidt hidsig. Det kan gøre, at man kommer til at spænde op i musklerne i underlivet, som gør det svært og ubehageligt at sætte en tampon op. Det kan være, at du skal prøve at trække vejret helt ned i maven et par gange og få dig selv og din vejrtrækning i ro, inden du begynder at sætte tamponen op.
Du skriver også selv, at du har tænkt på, om der kan være noget galt med dit underliv, og at din mor har spurgt, om du kunne tænke dig at komme til lægen og få det undersøgt. Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det virker grænseoverskridende og pinligt at få lavet en underlivsundersøgelse, men jeg tænker også, at din skede og livmoder er en helt naturligt del af din krop på samme måde som en arm eller en fod. Jeg tænker ikke, at det ville være grænseoverskridende at tage til lægen med en dårlig arm eller fod, og det kan være, at du kan prøve at tænke på dit underliv som noget, der er en del af dig på samme måde som dine arme og fødder.
Jeg tænker også, at det kan være rart for dig at få en afklaring omkring, hvorvidt der kan være noget galt med dit underliv eller ej, så du ikke skal bruge tid på at spekulere over det. Det kan også være, at lægen kan give dig nogle gode råd til, hvordan du kan få sat tamponen op, og så kan lægebesøget måske være med til at løse dit problem.
Jeg håber, du kan bruge mit svar og får fundet frem til en god løsning.
De bedste hilsner,
Marie