Dårligt indtryk
brevkassespørgsmål af
Ukendt
18 år
Hejjjjj Jeg ved ikke Hva jeg skal gøre, jeg føler altid at jeg får mig selv til at virke/fremstå dum og det så irriterende. Det småting for det meste men problemet er at mine venner altid stropper med at bringe det op igen og det såå irriterende. Jeg føler nogle gange at jeg bare vil have det bedre hvis jeg ikke omgik mig omkring dem, med så ville jeh ikke have nogle venner. Det bare for meget jeg er også en smule stresset nu da jeg har en teoriprøve jeg skal op i, og føler hvis jeg dumper så er det noget de kommer til at gøre noget ud af.. ka bare ikke klare al den pres jeg er u der for jeg tror jeg kommer til at dumpe, jeg ved jo godt det ikke er verdens undergang men jeg vil gerne for første gang i mit liv fremstå som en der har styr på bare EN ting som de ikke kan tage fra mig. Dette er noget som har gjort mog på et stykke tid og det ikke fordi jeg kan snakke med dem om det . Jeg vil bare ønske de kunne glemme det og aldrig nævne det igennn. Jeg vil bare for en gang skyld bare ikke være den stille/akavet/mærkelig pige, men jeg føler det er sådan jeg måske bliver set og det havde jeg fordi hvordan kan jeg slippe ud af sådan en boks. Er kun stille når jeg ikke har noget at byde ind og det som om min krop går imod mog fordi der er tider jeg gerne vil sige noget men den lader mig ikke. Går i 3g og deltager ikke mundligt og jeh ved jrg kommer til at fortryde det. Hjælpppp (mange stavefejl , my bad)

Svar:
Kære søde du.
Det lyder til, at du går igennem en hård og udfordrende tid med en masse følelser der indvolverer stress og pres. Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at du ikke er unormal fordi du føler dig dum/irriterende i andres selvskab samt oplever pres i skolen. Det er kun menneskeligt og dine venner burde vise mere forståelse overfor du fx gerne vil snakke mere om de følelser du oplever.
For at give dig de bedst mulige råd vil jeg liste nogen forskellige råd du kan overveje for at håndtere disse følelser:
Tal med nogen: Det er godt, at du allerede deler dine følelser her i brevkassen det er en god start. Prøv evt også at finde en anden ven/veninde eller et familiemedlem som du kan tale med om hvordan du går og har det. At dele dine bekymringer med folk du er tæt med, og tryg ved, kan hjælpe dig med at finde støtte og råd og give andre perspektiver.
Selvværd og selvtillid: Arbejd på at bygge dit selvværd og selvtillid op. Husk, at det er menneskeligt at begå fejl, og det er en del af at lære og vokse som menneske. Prøv at fokusere på dine styrker. Hvad er du fx god til eller har du gode personlighedsstræk der gør dig særlig unik fra andre? Jeg ved dette lyder lettere sagt end gjort, og det er også noget man kan arbejde med igennem hele livet.
Teoriprøven: Når det kommer til din teoriprøve, så er det vigtigt at du forbereder dig så godt som muligt til din teoriprøve. Lav evt en studieplan, sørg for at tage pauser og få tilstrækkelig søvn. Undersøg også, om der er ressourcer til rådighed, som kan hjælpe dig. Teoriklar.dk er et godt sted at starte, hvis du ikke allerede kender til den. Den koster godt nok lidt penge at få fuld adgang til, men den er det værd at bruge.
Tænk positivt: Dette kan måske lyde lidt kliché, men det kan måske være en ide hvis du prøvede at ændre din indre dialog fra negative tanker til mere positive og opmuntrende tanker. Visualiser dig selv som fx en succesfuld, smuk, klog og stærk ung kvinde, der blot er i gang med at finde sig selv og navigere verden. Der er gode råd til hvordan man kan arbejde med sin indre kritiske stemme, i artiklen her: https://mindhelper.dk/identitet/indre-kritiker/
Dine venner: Når det kommer til dine venner, så forsøg at kommunikere med dem om, hvordan du føler. Åben og ærlig kommunikationer nøglen i den her situation. Nogle gange er det nødvendigt at sætte grænser og bede dem om at undlade at bringe visse ting op, der gør dig ked af det. Det er ikke iorden at de negliserer dine følelser sådan eller ikke vil lytte på de følelser du går med. Hvis du ikke vil snakke med dem ansigt til ansigt er det også helt i orden at kommunikere dine følelser og bekymringer igennem tekstbeskeder.
Søg evt professionel hjælp: Hvis du føler, at dine følelser og usikkerheder er meget overvældende, kan det være nyttigt at tale med fx en psykolog om dine problemer. En psykolog kan hjælpe dig med at håndtere dine følelser og hjælpe dig med at udvikle strategier til at forbedre din selvtillid.
Jeg vil runde mit skriv af med at huske dig på, at det er normalt at opleve usikkerhed og pres i livet, og mange, så du er ikke alene og der er altid hjælp at hente. Giv dig selv tid og vær tålmodig med dig selv under denne proces. Det er en lang process, så giv ikke op hvis du oplever tilbagegang med negative tanker. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at du har styrken til at ændre din situation. Når du er så stærk til at skrive til os her i brevkassen er du allerede godt på vej, og du har styrken til at gøre noget ved din situation.
Jeg vil sende en masse god energi i din retning og ønske dig al held og lykke!
Venlig hilsen Kylie.