Jeg har lyst til at gøre skade...
brevkassespørgsmål af
Henrik
14 år
Som titlen siger så ønsker jeg at gøre skade på alle jeg hader, og alt der er træls og irriterende. De få gange jeg har mistet besindelsen og bare er gået amok, har jeg aldrig haft det bedre... De gange jeg smadrer noget eller slår til en jeg ikke kan lide, splittes min sjæl fra min krop, og min krop gør som jeg altid har gjort "Smiler aldrig, følger reglerne, og følger mine vaner" min sjæl er der jeg er, altså det jeg lægger mærke til, jeg kan se et rum, fylt med at hvad jeg elsker og kan lide, jeg får den ekstremt godt. Følelsen af sejr, og storhed, ligesom vikingerne når de fik overtaget endnu en by i et andet land. en anden ting jeg måske har en anelse om kunne have med dette at gøre er at skizofreni, og vredes problemer ligger til min familie, min onkel lider af skizofreni, og med det kom hans vredeproblemer. min fra hans far, og noget af min mors familie lider af angst og vredes problemer. Ofte sidder jeg og tænker på om jeg kunne være skizofren, og så tager jeg mig selv i at snakke med mig selv, men jeg kan ikke huske hvordan samtalen gik, kun stumper, og om der var nogen der svarede (andre end mig selv).

Svar:
Kære dig.
Mange tak for dit brev. Det lyder som nogle svære og tunge tanker, som du går rundt med. Så først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at det er virkelig godt, at du har skrevet herind i brevkassen og delt dine tanker. Det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt på vejen til at få det bedre.
Alle mennesker bliver vrede af og til. Men nogle har et større temperament end andre, og det er helt naturligt. Men hvis du igen og igen eksploderer i vredesudbrud, så kan det være en god ide at bruge lidt tid på at finde ud af, hvorfor det sker. Hvad er det, der sker indeni dig når du mister besindelsen og går amok? Og hvad er det for nogle situationer, du typisk bliver vred i? Jo tydligere det bliver for dig selv, desto lettere kan du undgå, at vreden skaber problemer for dig. Også selvom at du fortæller, at du får det rigtig godt, når du har smadret noget eller slået nogen. Det lyder ikke som den mest hensigtsmæssige måde at tackle sin vrede på, hvis det går udover andre.
Det lyder som nogle rigtigt ubehagelige tanker, du er begyndt at få. For det kan være rigtigt skræmmende, når man begynder at få tanker om at skade andre. Men det er ikke unormalt at have sådan nogle tanker. Men for de fleste, er der rigtigt langt fra at have tankerne til faktisk at handle på dem. Så i de tilfælde hvor du føler vrede, mister besindelden, får lyst til at gå amok og smadre noget eller skade andre, er der langt fra selve tanken til den egentlige handling. Og i de tilfælde er det bedst, at det bliver ved følelsen, og at du ikke handler på den, selvom du får det bedre ved at gøre skade på noget eller nogen.
Lad os allerførst slå fast: Vrede er ikke i sig selv en dårlig følelse. Du kan tænke på vreden som din indre grænsevagt der råber op, hvis nogen træder over dine grænser eller behandler dig uretfærdigt. Det er altså fint at kunne mærke sin vrede. Men måden du reagerer på eller handler på din vrede, kan være mere eller mindre god for dig selv og dine omgivelser.
Heldigvis findes der nogle forskellige teknikker, som du kan overveje at bruge og som muligvis kan lære dig at skrue ned for vreden og måske også håndtere den bedre.
Du har måske hørt det her råd før, men det plejer også at virke. Næste gang du mærker vreden, kan du stoppe op og tælle langsomt til 10 eller 100, før du gør eller siger noget. Ved at gøre det, får du lidt ekstra tid til at køle af og tænke dig om. Og risikoen for, at du kommer til at sige eller gøre noget dumt, falder dermed også. Tit hjælper det også at gå et andet sted hen, så du kommer væk fra personen eller situationen, der trigger din vrede.
Ens lunte kan blive meget kortere, når man er træt og sulten. Derfor kan det være godt at huske, at passe godt på dig selv. Spis for eksempel tre store måltider om dagen og tre mellemmåltider og sørg for at få mellem 8-10 timers søvn i døgnet. Du kan også prøve at bruge en sport eller en form for træning som en ventil for din vrede. Der kan ske noget både i kroppen, men også i hovedet, når du bruger kroppen for fuld smadder. Spændinger løsnes op og frustrationer letter måske. Og samtidig får du tankerne over på noget andet. Mange bruger derfor motion som en ventil for vrede og frustration.
Hvis du har ladet din vrede gå ud over en anden, er det første skridt tilbage på sporet, at du kan sige undskyld. Jo hurtigere du gør det, desto lettere er det for jer begge at komme videre.
I stedet for at gå med tankerne om din vrede alene, vil jeg anbefale dig, at du snakker med dine venner og familie om, hvordan du har det. Bare det at sætte ord på kan gøre, at vreden føles lidt mindre skræmmende. Spørg eksempelvis dine venner og familie, hvordan de oplever din vrede? De ser dig udefra og måske har de også nogle gode råd til, hvordan du kan håndtere din vrede på en bedre måde.
Mit bedste råd til dig er, at du skal snakke med nogen om de her tanker og om din vrede. Det kan være at du har en god ven, en fra din familie eller en lærer som du er tryg ved og har lyst til at fortælle det til? For det er nogle rigtig tunge tanker, og de er alt for svære til, at du skal gå med dem alene. Jo mere man går alene med sine tanker, jo mere kan tankerne få lov til at vokse og komme til at blive mere og mere skræmmende. Men når man deler sine tanker med andre, så finder man tit ud af, at de ikke er helt så farlige, som man måske selv følte. Jeg ved godt, at det kan føles rigtigt svært at dele sine tanker med andre, når det er nogle rigtigt skræmmende tanker, man går rundt med. For måske kan man blive bange for, hvad andre tænker om en, hvis man deler sine tanker. Men de fleste mennesker vil rigtigt gerne lytte til en og hjælpe en, hvis man kommer til dem. Faktisk bliver de fleste faktisk rigtig glade for, at man turde dele sine tanker med dem, fordi det viser dem, at man har tillid til dem.
Med hensyn til det du fortæller omkring, at vredesproblemer ligger både til din mor og din fars familie, og at du også har tanker omkring om du måske lider af skizofreni, vil jeg anbefale dig, at du går til din læge og snakker med din læge om, hvordan du har det, og hvilke tanker du har. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe dig, når det er noget psykisk, som man har brug for hjælp til. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om der eventuelt er noget mere, end de her tanker, der driller dig. Og så kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp henne. Det kan være rigtigt svært at gå til lægen, når man har det svært. Men din læge har snakket med mange mennesker, der har haft det rigtigt svært. Så han eller hun er vant til det og skal nok hjælpe dig så godt, som han eller hun kan.
Det er rigtigt svært for dig, at du kæmper med de her tanker. Og det lyder som om, at det påvirker dig rigtigt meget. Derfor synes jeg også, det er vigtigt, at du snakker med nogle omkring dig eller med din læge om det, så du ikke skal gå alene med tankerne, og så du kan få noget hjælp til at håndtere dem.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som du kunne bruge. Du er også altid velkommen til at skrive i vores 1-1 chat, hvor du kan snakke med en af vores rådgivere.
Mange kærlige hilsner fra
Gro.